رفع و پاک کردن لکه های فرش
پاک کردن لکه فرش + 10 روش قطعی خلاصی از لکه ها
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آیا وجود لکه ها بر روی  فرش باعث ناراحتی و آزرده شدنتان می شود؟ اگر شما هم از این مشکل رنج می ‌برید، دیگر نیازی به نگرانی نیست. در این مقاله به بیش از 10 روش جدید و اثبات ‌شده برای پاک کردن لکه ‌های فرش می ‌پردازیم.( به روز رسانی شده در پنجشنبه  1402/08/25)

 

تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا از انواع لکه‌ ها مانند رنگ، روغن، قهوه و حتی لکه‌ های سخت بر روی فرش خود، راحت شوید. همچنین از تکنیک‌ های خانگی گرفته تا ترفندهای حرفه ‌ای، همه راه‌ های موثری را که به شما کمک می ‌کند تا فرش‌ هایتان را مانند روز اول زیبا و پاکیزه کنید، خواهید آموخت.

 

چطور از شر لکه فرش خلاص شویم؟

یکی از مشکلاتی که معمولا برای هر کسی رخ میدهد ایجاد لکه به روی فرش می باشد که باعث کثیف شدن فرش می شود. لکه ها بنا به دلایل مختلفی برای مثال ریختن چای به روی فرش یا راه رفتن به روی فرش با کفش کثیف و موارد مشابه دیگری، ایجاد می شوند.

 

یکی  از مواردی که در پاک شدن لکه ها بسیار موثر است، سریع تمیز کردن لکه می باشد. بهتر است در همان لحظه ای که فرش تان کثیف می شود، اقدام به تمیز کردن آن کنید و این کار را به تعویق نیندازید؛ زیرا با گذشت زمان ممکن است لکه ها ماندگار شوند و در پاک کردن آنها با مشکل مواجه شوید.

 

در ادامه با ما همراه باشید تا با 10 روش قطعی و مهم برای پاک کردن لکه فرش ها آشنا شوید و در صورتی که با هر نوع لکه ای مواجه شدید، بدانید چگونه باید آن را تمیز کنید.

10 روش قطعی خلاصی از لکه های فرش

 در قسمت زیر به چند روش قطعی برای راحت شدن از شر لکه ها بر روی فرش می پردازیم. دقت کنید که تمامی مراحل زیر برای از بین بردن لکه روی فرش ماشینی و دستی مناسب می باشند:

 

1-از بین بردن لکه رنگی از روی فرش: برای از بین لکه رنگی از روی فرش ماشینی باید بلافاصله با یک شی سر تیز لکه را از روی فرش بردارید (دقت کنید که در جهت خواب فرش این کار ا انجام دهید تا کاملا لکه از روی فرش برداشته شود) سپس یک دستمال تمیز با قابلیت جذب بالا را به روی لکه قرار دهید تا مابقی لکه رنگی را به خود جذب کند. در مرحله بعدی به روی دستمال حوله ای مقداری ماده پاک کننده مخصوص فرش بریزید و محل لکه را به خوبی تمیز کنید و در آخر با یک دستمال خشک، ماده شوینده را از روی فرش تمیز کنید و کاملا محل را خشک کنید. با انجام تمامی مراحل فوق به راحتی لکه فرش از بین می رود.

 

از بین بردن لکه رنگی از روی فرش

 

2-از بین بردن لکه آبمیوه از روی فرش: برای از بین بردن لکه انواع آبمیوه از جمله، آب آلبالو، آب هویج، آب هندوانه و … بهترین کار این این است که مقداری نوشابه بی رنگ را به روی لکه فرش اسپری کنید سپس با یک دستمال میکروفایبر محل را به خوبی تمیز کنید. در نهایت لکه آبمیوه کاملا از روی فرش تمیز می شود.

 

3-از بین بردن لکه شکلات به روی فرش: برای از بین رفتن لکه شکلات باید بلافاصله با کمک یک شی سر تیز، شکلات را از روی فرش بردارید (دقت کنید این کار را در جهت خواب فرش انجام دهید). سپس برای تمیزی مابقی شکلات ها باید مقداری یخ را داخل پلاستیک یا ظرف پلاستیکی بریزید و به روی شکلات ها قرار دهید تا دوباره سفت شوند. سپس با همان شی سر تیز مابقی آن ها را از روی فرش بردارید. در مرحله بعدی باید مقداری مایع ظرفشویی را به روی یک دستمال خیس بریزید و دستمال را به روی محل مورد نظر قرار دهید و مقداری صبر کنید. در نهایت با یک دستمال مرطوب تمیز محل را به خوبی تمیز کنید.

 

4-از بین بردن لکه شمع به روی فرش: برای تمیز کردن لکه شمع مقداری زیادی یخ را داخل پلاستیک بریزید و به روی لکه فرش بگذارید، تا شمع آب شده جامد شود. سپس می توان به راحتی با کمک یک شی سر تیز لکه را از روی فرش پاک کرد و باقی مانده آن را جارو کنید. در نهایت با یک دستمال مرطوب محل لکه را به خوبی تمیز کنید.

 

5-از بین بردن لکه چایی روی فرش ماشینی یا دستباف: شما می توانید با دو روش این کار را انجام دهید:

 

روش اول: با استفاده از ماست می توانید به راحتی لکه چای یا قهوه را از روی فرش تمیز کنید.

 

روش دوم: در این روش باید مقداری مایع ظرفشویی را با هیدروژن پراکسید مخلوط کرده و آن را به روی لکه بریزید و به خوبی با انگشتانتان ماساژ دهید تا کاملا لکه از بین برود. در نهایت با یک دستمال خشک محل را تمیز کنید. ( دقت کنید برای درست کردن ترکیب باید مقدار هیدروژن پراکسید دو برابر مقدار مایع ظرفشویی باشد، برای مثال برای دو قاشق غذا خوری هیدروژن پراکسید یه قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بریزید)

 

پاک کردن لکه چایی از روی فرش

 

6-تمیز کردن لکه خاک و گِل از روی فرش: ابتدا با یک شی سر تیز مثل چاقو خاک و گِل را از روی فرش بردارید. سپس با محلول های پاک کننده مخصوص فرش، محل را تمیز کنید.

 

7-تمیز کردن لکه خون از روی فرش: برای تمیز کردن لکه خون از روی فرش باید دستمال را با آب سرد خیس کنید و خون را تمیز کنید. همچنین می توانید از نوشابه بی رنگ سرد برای پاک کردن خون از روی فرش استفاده کنید.

 

8-از بین بردن لکه آدامس از روی فرش: برای پاک کردن لکه آدامس از روی فرش ابتدا باید در یک پلاستیک مقدار زیادی یخ بریزید و به روی لکه فرش قرار دهید تا آدامس سفت شود. بعد از سفت شدن آدامس با یک شی سر تیز مانند چاقو آدامس را از فرش جدا کنید. در نهایت برای پاک کردن مابقی آدامس می توانید از محلول سرکه و مایع ظرفشویی با مقداری آب استفاده کنید و محل را به خوبی تمیز کنید.

کنید.

9-از بین بردن لکه چربی از روی فرش: برای پاک کردن انواع لکه چربی از روی فرش می توانید از جوش شیرین کمک بگیرید. فقط کافی است مقداری جوش شیرین را به روی لکه چربی به مدت 6 ساعت بریزید سپس محل لکه را جارو بکشید تا جوش شیرین کاملا پاک شود. در نهایت لازم است برای از بین بردن مابقی لکه چربی از الکل استفاده کنید. یک پارچه تمیز را آغشته به الکل کنید سپس محل لکه را به خوبی تمیز کنید.

 

10-تمیز کردن لکه چسب قطره ای از روی فرش: برای از بین بردن لکه چسب دو روش وجود دارد:

 

روش اول: ابتدا به روی لکه فرش یک پارچه تمیز قرار دهید، سپس اتو داغ را به روی آن بگذارید. این کار باعث می شود تا چسب توسط حرارت به پارچه بچسبد.

 

روش دوم: با استفاده از موادی مثل استون، آمونیاک یا سرکه سفید می توانید لکه چسب قطره ای را به راحتی تمیز کنید.

 

چگونه فرش را براق کنیم؟

با استفاده از سه روش می توان فرش هایتان را براق و زیباتر کنید. در قسمت زیر به صورت کامل این سه روش را توضیح داده ایم:

 

1-استفاده از ترکیب جوش شیرین و پودر بوراکس: با استفاده از ترکیب بوراکس و جوش شیرین می توانید به راحتی فرش هایتان را براق کنید. بوراکس یک محلول بسیار عالی برای از بین بردن گرد و خاک و هر نوع آلودگی فرش می باشد. همچنین جوش شیرین باعث براقی و از بین بردن بوی بد فرش می شود.

 

2-ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید: این ترکیب یکی از بهترین ها برای تمیزی و براقی شدن فرش ها می باشد.

 

3-ترکیب آبلیمو و پراکسید هیدروژن: ترکیب بعدی که بسیار برای براق و سفید تر شدن فرش مناسب می باشد، محلول آبلیمو و پراکسید هیدروژن می باشد. همچنین این محلول می تواند قویترین لکه بر فرش را پاک کند.

 

کلام آخر

یکی از مهمترین موارد در هر خانه ای تمیزی و براق بودن فرش ها می باشد. با استفاده از روشهای مناسب برای از بین بردن لکه فرش ها، همیشه فرش های تمیزی خواهید داشت. همچنین با انجام چند نکته راحت و بسیار ساده می توانید فرش هایی براق و تمیز داشته باشید.

 

سوالات متداول

  1. یکی از بهترین جایگزین ها برای شامپو فرش چیست؟

در صورت نبودن شامپو فرش می توانید از ترکیب مایع ظرفشویی با آب استفاده کنید.

  1. چگونه می ‌توانم لکه ‌های مواد آهنی یا زنگ زدگی را از روی فرش پاک کنم؟

برای لکه ‌های زنگ زدگی، از محلول ‌های خاصی مانند مخلوط آب و اسید استفاده کنید. این محلول را با دقت بر جای مورد نظر بریزید و با دستمال تمیز روی آن را فشار دهید.

  1. چگونه می‌ توانم لکه خمیر غذا را از روی فرش پاک کنم؟

برای لکه ‌های خمیر غذا، ابتدا با یک ابزار نرم مانند کارد کوچک، خمیر را به آرامی از فرش جدا کنید. سپس با دستمال مرطوب و مقداری مایع ظرفشویی، لکه را تمیز کنید.