زرد شدن فرش بعد از شستن
علت زرد شدن فرش بعد از شستن و راه حل آن
زمان مطالعه: 4 دقیقه

علت زرد شدن فرش بعد از شستن و راه حل

زرد شدن فرش بعد از شستن یا زرد شدن ریشه فرش یکی از مهمتریت دغدغه‌های خانم های خانه دار است که بیشتر با آن مواجه می شوند. امروز درباره این مشکل و راه‌های خانگی برای رفع زردی فرش شسته شده با هم صحبت می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

از مهم‌ترین دلیل زرد شدن فرش ماشینی و یا ریشه فرش بعد از شستن، این است که ممکن است فرش را بعد از شستشو، به خوبی خشک نکرده باشید و آب آنرا  طورکامل از ریشه های فرش خارج نکرده باشید. این فقط یکی از عیب‌های شستن فرش در منزل است. شما در خانه، تجهیزات کافی برای شستن اصولی فرش را ندارید؛ بنابراین باید بیشتر انرژی صرف کنید تا کار به خوبی انجام شود.

برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است علاوه بر استفاده از مواد شوینده باکیفیت، به میزان استفاده از مواد شوینده، آبکشی را انجام دهید. توجه کنید که آبکشی کردن کامل تنها با آب زیاد ریختن انجام نمی‌شود. در حقیقت شما باید بتوانید به کمک پارو، جارو، کاسه، لگن یا هر وسیله دیگری، آب آلوده را به خوبی از عمق الیاف و حتی قسمت پشتی فرش خارج کنید.

همچنین توجه داشته باشید که پس از آویزان کردن فرش، مجددا بر روی آن آب نریزید. این کار احتمالا باعث جریان آب آلوده به سمت ریشه‌ها شده و زرد شدن آنها را محتمل می‌کند.

استفاده از شوینده‌های اسیدی

استفاده از شوینده‌هایی با خاصیت اسیدی بالا می‌تواند به الیاف و نخ‌های فرش شما آسیب بزند و رنگ فرش را از بین ببرد. این اتفاق غیرقابل بازگشت است.شوینده‌های اسیدی احتمال آسیب به فرش شما را افزایش می‌دهند و اغلب با زرد شدن ریشه فرش‌ها همراه هستند. بهترین انتخاب برای شستن فرش، آب ولرم و پودر لباسشویی دستی است.

از پودر ماشین لباسشویی برای شستن فرش استفاده نکنید. چون به بافت فرش آسیب می زند و آن را زودتر خراب می کند. آب داغ هم بافت و رنگ فرش را خراب می کند و باعث شل شدن و رنگ رفتن فرش می شود.

بنابراین خیلی ساده از آب ولرم و پودر دستی برای شستن فرش های خودتون استفاده کنید تا کمترین آسیب به فرش برسد.

عدم گردگیری فرش قبل از شستشو

وجود آلودگی و گرد و غبار در فرش قبل از خیس کردن فرش می‌تواند در زرد شدن فرش بعد از شستن تاثیرگذار باشد.توصیه می‌کنیم حتما قبل از شستن فرش، آن را به خوبی جاروبرقی بزنید تا این گرد و غبار از بین برود.

دلیل زرد شدن ریشه فرش بعد از شستشو

زرد شدن ریشه فرش

در مواقعی ممکن است به خوبی آب فرش را بگیرید، ولی در نهایت بعد از اینکه فرش شما خشک شد، ببینید که ای داد و بیداد!! ریشه‌ی فرش‌ها زرد شده‌اند. به نظر شما علت چه می‌تواند باشد؟

بله، درسته ! شما به خوبی آب فرش را با پارو یا طی گرفته‌اید، ولی فراموش کردید همین کار را درمورد ریشه‌ها انجام دهید. تمام آب آلوده‌ای که از درون فرش آمده است، به سمت ریشه‌ها رفته و آن‌ها همه را به همراه آلودگی به خود جذب کرده‌اند.

روش از بین بردن زردی فرش بعد از شستن آن

اگر مشکل شما این است که: فرشم را شستم زرد شده چیکار کنم؟ خب، حالا دیگر کار از کار گذشته! فرش را خودتان شستید، مقدار زیادی آب هدر رفته، ولی فرشتان زرد شده است. خبر خوب این است که می‌توانید رنگ اولیه فرش را برگردانید (به شرط آنکه قول بدهید دفعه بعدی کار را به کاردان بسپارید!). در ادامه روش‌هایی برای از بین بردن زردی فرش آمده است.

۱-شستشوی دوباره فرش

این بدترین و سخت‌ترین راه حل است. فرش را بار دیگر، به روش اصولی و درست بشوئید و این بار دقت کنید آب فرش به خوبی گرفته می‌شود، قبل از شستن غبار فرش را بگیرید و از شوینده مناسب استفاده کنید.

۲-استفاده از مخلوط نمک و سرکه سفید

این روش بسیار آسان و بسیار هم موثر است. همان­طور که می‌دانید از سرکه برای حذف برخی از لکه‌های فرش استفاده می‌شود. در اینجا نیز محلول آب نمک و سرکه می‌تواند به از بین بردن زردی فرش بعد از شستن به شما کمک کند. این محلول را با استفاده از 1.5 لیتر آب، 2 قاشق چایخوری نمک و 2 قاشق سرکه تهیه کنید و سپس یک تکه تور یا دستمال را به آن آغشته کرده و روی جاهایی از فرش که زرد شده، بکشید.

۳-استفاده از مخلوط جوش شیرین و سرکه

این محلول از مورد قبلی قوی‌تر بوده و اثرگذاری بیشتری در حذف زردی فرش بعد از شستن دارد.در صورتی که روش قبل کارساز نبود، به جای نمک، جوش شیرین بریزید و به همان صورت روی فرش بکشید تا لک‌ها از بین بروند.

۴-استفاده از پارچه مرطوب

اگر لکه‌هایی که به علت زرد شدن فرش بعد از شستن ایجاد شده‌اند کم هستند یا رنگ آنها کمرنگ است، یک پارچه نمدار معمولی نیز می‌تواند برای حذف آنها مفید باشد.

۵- مراجعه به قالیشویی

اگر با وجود انجام همه مراحل بالا، زردی فرش از بین نرفت، به قالیشویی یا متخصصان در حوزه فرش مراجعه کنید تا آنان با استفاده از تخصص و تجهیزاتشان، مشکل را برطرف نمایند.

علت زرد شدن فرش بعد از شستن

نکات پیشگیری

  • وقتی آبکشی فرش تمام و کف‌ها کاملا از آن خارج شد ، پس از پهن کردن هرگز نباید رویش دوباره آب بریزید زیرا ریشه‌های فرش زرد می‌شوند.
  • آبی که پس از شستشوی فرش در عمق آن می‌ماند سبب زردی فرش یا ریشه‌هایش خواهد شد (این آب آلوده است) ؛ برای جلوگیری از آن چند بار سرتاسر فرش را در جهت خاب آن پاروکشی کنید تا آب کاملا از میان تاروپودهایش خارج شود ؛ ریشه‌های فرش را در خارج کردن آب فراموش نکنید.
  • فرش را به خوبی خشک نمایید تا نم و رطوبتی در آن نماند و دچار زردی نشود.
  • استفاده از شوینده‌های قوی ، نامناسب و اسیدی ممکن است فرش شما را به صورت برگشت‌ناپذیر زرد کنند.
  • وجود گردوغبار و … در فرشی که شسته می‌شود ممکن است آن را زرد کند ؛ برای پیشگیری از آن حتما فرش را پیش از شستشو با دقت جاروبرقی بکشید.

مطالب پیشنهادی:

چرا فرش های جدید نازک هستند

راهنمای انتخاب سایز فرش برای دکوراسیون