تابلو فرش ماشینی کاشان
هر آنچه که باید در مورد تابلو فرش ماشینی بدانید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آنچه که بابد درباره تابلو فرش دستباف و ماشینی بدانید

در ابتدا توضیح مختصری در مورد تابلو فرش میدهیم:

در واقع تابلو فرش ها ،ابعاد کوچک تری از فرش ها هستند که در طرح های زیبا همانند عکس و پوستر، بافت میشوند. تابلو فرش ها بیشتر جنبه تزیینی و زیبایی دارند و زیبایی و جذابیت خانه و یا محلی که تابلو فرش در آن قرار داده میشود را دوبرابر می کنند.

تاریخچه تابلو فرش

فرش ها و تابلوهای فرش در طول تاریخ، همچون انسانی رشد کرده‌اند ، توسعه یافته‌اند و به تکامل رسیده‌اند و به همین دلیل است که هر دوره‌ تاریخ در فرش‌های زمانش، ثبت شده است. تاریخچه قالیبافی به سده‌ پنجم پیش از میلاد باز می‌گردد. هرچند قالی ‌بافی در دوره‌ هخامنشی بسیار مورد توجه بود اما شواهد حاکی از آن است که در دوره‌ ساسانی بافت تابلو فرش رونق گرفته است چراکه فرش مشهور بهارستان یا همان بهار خسرو مربوط به دوران ساسانی است که توسط اعراب به غنیمت برده شد.

تابلو فرش ها به دو نوع دستباف و ماشینی تقسیم می گردند.

 تابلو فرش دستبافت همانطور که از اسمش پیداست به وسیله دست انسان بافته میشود و زحمت زیادی نیز دارند و نسبت به تابلو فرش های ماشینی بسیار گران قیمت تر هستند.

تابلو فرش توسط ماشین های بافت فرش بافته میشوند و سرعت زیاد در بافت و قیمت مناسب تر و تنوع طرح بی انتها از ویژگی های این دسته میباشد که به دلیل قیمت پایین تر و طرح های بیشتر و سفارشی، فروش بیشتری دارد.

انواع تابلو فرش از لحاظ جنس و طرح و سایز:

 

از نظر مواد اولیه:

نخ پشمی: این نخ یکی از پر کاربرد ترین مواد اولیه در بافت تابلو فرش ها به حساب می آید. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که نخ های پشمی کیفیت های مختلفی دارند و بدین صورت درجه بندی کیفی و همچنین زیبایی آنها نیز متفاوت است.

 

 نخ پنبه: این نخ نیز کاربرد فراوانی دارد و در فرش های ایرانی به وفور استفاده می شود.

 

 نخ کرک: فرش هایی که با این نخ بافته می شوند معمولاً گران قیمت هستند و نخ کرک با کمک پشم های نرم روی پوست چهارپایان به دست می آید.

 

 نخ ابریشم: فرش هایی که با الیاف ابریشم طبیعی بافته می شوند از جنس بهتری و مقاومت بیشتری بهره مند هستند. این الیاف از پیله های ابریشم تهیه می شوند که بسیار ارزشمند و گران میباشند. همینطور از نظر لطافت و ظرافت در جایگاه بالایی قرار دارند.

 

نخ اکریلیک: نخ هایی هستند از جنس الیاف مصنوعی، که بیشتر در فرش های ماشینی به کار برده می شوند و از کیفیت خوبی بهره میبرد.

 

از نظر سبک و طرح

مناظر طبیعی: در این نوع از تابلو فرش‌ها مناظری از درختان، رودخانه، جنگل، گل و مناظری نظیر آن را شامل می‌شود.

 

حیوانات: شامل تصاویر طبیعی از حیوانات در صحنه های مختلف می‌باشد.

 

گل: شامل تصاویر مربوط به دسته گل‌های تزئینی و طبیعی می‌باشد.

 

اشخاص: تصاویری از اشخاص مشهور و نامی جهان و داستانی را شامل می‌باشد که اکثراً به صورت تک تابلو فرش و سفارشی بافته می‌شود.

 

ترکیبی: ترکیبی از تصاویر مناظر طبیعی و حیوانات و بناهای تاریخی و … را شامل می‌شود.

 

آیات و اماکن مذهبی: آیات خواص دار و یا تصاویری از اماکن مذهبی و زیارتگاه ها را شامل میشود.

 

از نظر سایز

تابلو فرش ها علاوه بر طرح های مختلف، سایز های مختلفی نیز بافته میشود. این تابلو فرش های جذاب و رنگین در سایزهای:

 

  • ۵۰*۳۵
  • ۷۰*۵۰
  • ۱۰۰*۷۰
  • ۱۲۰*۸۰
  • ۱۵۰*۱۰۰
  • ۳۰۰*۲۰۰

 

عمومی‌تر هستند و بیشتر در بازار دیده می‌شوند اما سایز های دیگر هم به سفارش مشتری وجود دارد و به همین سایز ها بسنده نمیکند.

 

شباهت ها و تفاوت ها میان تابلو فرش و فرش

دستگاه و روش بافت تابلو فرش ها و فرش تفاوتی با یکدیگر ندارد و فقط تابلو فرش ها در سایز های کوچک تر طراحی و بافت میشوند ولی تابلو فرش ها چون کوچکتر بوده و باید زیبایی و ظرافت خوبی داشته باشند، به صورت حساس تر و ترکیب رنگ بهتری در آن ها به کار میرود که نمود بسیار خوبی داشته باشد. پس طول عمر تابلو فرش ها نیز همانند فرش بسیار بالا و ماندگار میباشد و از این نظر خیالتان راحت باشد. همچنین قاب مناسب و تراکم تابلو فرش در زیبایی آن موثر است. هرچه تراکم آن بیشتر باشد ریز بافتی بیشتری دارد و طرح روی تابلو فرش بهتر خودش را نشان میدهد.

 

کلام پایانی

اینهارا گفتیم که جایگاه تابلو فرش ماشینی در زندگی های امروزه را دریابید و نقش آن در زیبایی هرچه بیتشر منازل خود را متوجه شوید.

 

امروزه با توجه بر اینکه هر کالایی در بستر اینترنت و فضای مجازی هم به فروش میرسد، تابلو فرش ها هم از این بستر جا نمانده و به وفور در اینترنت یافت میشود که علاوه بر مشاهده مشخصات و ویژگی های آنها، تصاویر طرح های آنها نیز در سایت ها میباشد و میتوانید در دنیایی از طرح و رنگ مشغول به انتخاب و خرید شوید.

بعضی از فروشگاه ها هستند که میتوانید تصاویر شخصی و یا دلخواه خود را برایشان ارسال کرده و همان عکس را برایتان بر روی فرش بافته و به شما تحویل دهند که این ویژگی محدودیت در طرح و رنگ را برمیدارد.

 

در خرید اینترنتی به آسانی میتوانید هر تابلو فرشی را در منزل یا محل کار خود و در هر ساعت از شبانه روز مشاهده و خریداری کرده و درب منزل خود دریافت نمایید و از ترافیک ، شلوغی و خستگی های خرید حضوری در امان بمانید و بهترین تابلو فرش از لحاظ قیمت و کیفیت دلخواه خود را خریداری نمایید.

 

فروشگاه فرش امیرکبیر پاسارگاد کاشان ، انواع تابلو فرش در طرح و رنگ های مختلف ، همراه با قاب یا بدون قاب به سفارش مشتری را برای شما عزیزان آماده کرده که خرید را برای شما عزیزان راحت میکند.