راهنمای انتخاب سایز فرش
راهنمای انتخاب سایز فرش برای دکوراسیون
زمان مطالعه: 4 دقیقه

انتخاب اندازه مناسب فرش در دکوراسیون منزل

یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون در هر خانه، فرش است و انتخاب سایز فرش مناسب می‌تواند اتاق نشیمنتان را دو چندان زیبا کند. فرش مناسب به تعریف فضا و ظاهر منظم و آراسته کمک می‌کند.

انتخاب فرش مناسب برای خانه به شکلی که متناسب با دکوراسیون آن مکان باشد دارای دو وجه است. یکی رنگ و طرح فرش برای دکور و مورد دوم ابعاد و اندازه فرش. برخلاف باور این دو مورد می‌تواند موجب تغییرات زیادی در دکوراسیون خانه یا محل کار شما شود.

وقتی به دنبال فرش اتاق پذیرایی هستید ، مبلمان خود را در نظر بگیرید و گزینه های مختلف چیدمان را در آنجا یادداشت کنید. این که محل زندگی شما در یک نقشه باز باشد یا در یک فضای مشخص ، در اندازه فرش نیز تفاوتی ایجاد می کند. در یک طرح باز ، فرش به تعریف منطقه زندگی و بهبود آکوستیک فضا کمک می کند.

انتخاب فرش بیش از اندازه کوچک

اگر فرش انتخابی شما برای اتاق بیش از اندازه کوچک باشد باعث می شود که فضای اتاق مورد نظرتون بسیار کوچک تر از آنچه که هست ،به نظر برسد .یک طراح دکوراسیون داخلی می گوید :

فرش را باید به اندازه ای در نظر گرفت که مبلمان و دیگر وسایل دور تا دور آن جا بگیرد و تا آنجایی بزرگ باشد که زمانیکه روی مبل می نشینیم ،پاهایمان روی زمین قرار نگیرند .مخصوصا اینکه این نکته در اتاق نشیمن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

فرش مناسب برای راهرو

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین قسمت‌های خانه از نظر چینش و دکوراسیون راهروی ورودی خانه یا کریدر باشد زیرا اولین جایی که فرد با دکوراسیون خانه رو به رو می‌شود و ذهنیتش در مورد دکوراسیون خانه و حس حال آن شکل می‌گیرد راهرو یا کریدر ورودی خانه باشد. با توجه به اینکه راهرو یا کریدرهای ورودی در خانه‌های جدید ابعاد نسبتا کوچکی دارند شاید انتخاب سایز فرش ماشینی مناسب برای این قسمت خانه شما سخت باشد اما با نگاه کوتاهی به محصولات فرش امیرکبیر خواهید دید که دست شما در انتخاب فرش ماشینی مناسب با ابعاد کوچک آنچنان بسته نیست.

در خصوص راهرو می‌توان دو مدل چینش را در نظر گرفت که فرش ماشینی انتخابی شما جلوه مناسبی در دکوراسیون خانه شما داشته باشد. در حالت اول شما می‌توانید فرش را در وسط راهرو قرار دهید و سایر وسایل را در دو طرف این فرش قرار دهید. در حالت دیگر شما می‌توانید فرش را در یک طرف راهرو قرار داده و وسایل دیگر را در جهت مخالف فرش قرار دهید.

خالی نگذاشتن کناره های دیوار !

از اینکه لبه های دیوار را خالی بگذارید نترسید چرا که این کار چیدمان و فضا را زیباتر نشان می دهد و به این ترتیب اتاق را به اندازه ای که لازم است از فرش پر کنید .

احتمالا شما هم با خانه هایی رو به رو شده اید که سر تا سر زمین را با فرش پوشش داده اند و به همین دلیل نیز اصلا نمی توان کفپوش آنها را دید. این یکی از اشتباه ترین راه های انتخاب اندازه مناسب فرش است، چرا که هم از نمایش زیبایی و حفظ ارزش فرش شما می کاهد و هم آن را از حالت نقطه کانونی خارج می کند. به همین دلیل هم هست که معمولا جذابیت فرش در چنین فضاهایی آنچنان که باید و شاید به نظر نمی رسد.

توصیه ای که در این رابطه برایتان داریم این است که اندازه مناسب فرش را متناسب با ابعاد و متراژ منزل خود انتخاب کنید. بهتر است که دست کم چیزی حدود 45 تا 50 سانتی متر فاصله را میان فرش و دیوارها حفظ کنید. 

یکی از مهم ترین اصولی که باید پیش از انتخاب سایز فرش مناسب بدانید این است که یکی از اهداف اصلی حضور فرش در خانه، کمک کردن به تعریف یک فضا است. این یعنی شما باید در هنگام انتخاب فرش، وسعت کف ، مبلمانی که رو یا اطراف فرش قرار می گیرد و رابطه و تعادل بین این دو را در نظر داشته باشید. به طور کلی باید بگوییم که برخی از ابعاد رایج فرش شامل 100در 150 یا 150 در 225 (استاندارد)، 200 در 300 (بزرگ) و 250در 350 یا 300در 400 و… می شوند. شما می توانید برای تهیه اندازه مناسب فرش به مدل های متفاوت فرش امیرکبیر مراجعه نمایید.

سخن اخر

اندازه فرش را طوری انتخاب کنید که حداقل تا زیر پایه اول مبلمان برسد. به طوری که وقتی روی مبل می‌نشینید پا روی فرش قرار گیرد.

مهمترین نکته انتخاب درست فرش در دکوراسیون داخلی است و همچنین چیدمان رنگ ها به صورت صحیح است.

اندازه فرش اتاق خواب را به گونه‌ای انتخاب کنید که مقداری از آن زیر تخت برود. بهتر است پس از بیدار شدن از خواب و پایین آمدن از تخت، پاها با فرش برخورد کنند نه زمین سفت و سرد.

از پدید آمدن فاصله میان یک فرش با دیوار و یا فرش‌های دیگر نترسید! این اتفاق اتاق شما را بزرگتر نشان می‌دهد.

فرشی که زیر میز غذاخوری قرار می‌گیرد باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که همه پایه‌های میز و صندلی‌ها را پوشش دهد. ضمنا باید توجه داشت که وقتی صندلی‌ها عقب کشیده می‌شوند، تمامی پایه‌ها روی فرش قرار داشته باشند.