فرش ماشینی پتینه کاشان
فرش ماشینی پتینه، فرش مدرن ایرانی با نمایی کهنه اما جذاب
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرش ماشینی پتینه، فرش مدرن ایرانی با نمایی کهنه

فرش ماشینی پتینه از جمله فرش ­های مدرن ایرانی به شمار می­ رود که در سال­ های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این فرش ­ها رنگ و آب و نمایی شبیه به فرش­ های کهنه و قدیمی دارند و همین امر آن­ها را از سایر فرش ­ها متمایز می­سازد. اگر دکوراسیون منزل شما به نحوی است که با فرش­ های کلاسیک معمولی هماهنگی ندارد می­توانید به سراغ فرش پتینه ایرانی بروید.

هنگامی که نام پتینه به میان می­آید بسیاری از ما به یاد صنایع دستی سنتی و محصولاتی می­افتیم که حالت کهنه و خاک گرفته دارند. حقیقت این است که درباره فرش ماشینی پتینه نیز ماجرا به همین شکل به نظر می­رسد. به طور کلی هنر پتینه یعنی انجام فرآیندهایی روی چوب، فلز و … به شکلی که کهنه یا حتی عتیقه به نظر برسند. فرش پتینه نیز به همین دلیل ابداع شده است. در واقع تولید کنندگان با پتینه سازی فرش آن را به کالایی تبدیل می­کنند که حالت کهنه و قدیمی داشته باشد که البته زیبایی خاص خودش را دارد. فرش ماشینی پتینه یا وینتیج در واقع فرش کهنه نمایی است که قیمت فرش عتیقه را ندارد ولی شبیه به آن است.

 

فرش ماشینی پتینه یا مدرن

 

فرش پتینه، در دسته کلاسیک­ها قرار می­گیرد یا مدرن­ها؟

نکته جالب درباره این نوع از فرش­ها این است که در عین شباهت به کهنه بودن، در دسته فرش­های مدرن و جدید قرار می­گیرند. البته این امری منطقی است زیرا فرش ماشینی پتینه در سال­های اخیر وارد چرخه تولید فرش ماشینی شده است و اتفاقاً طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. فرش­ های پتینه ممکن است طرح­ هایی قدیمی یا طرح و نقشی بسیار ساده داشته باشند. معمولاً در بافت هر کدام از این فرش­ ها از رنگ­های محدودی استفاده می­شود و این سادگی در کنار خاص بودن فرش پتینه آن را به گزینه­ ای مناسب برای دکوراسیون­ های خاص و مدرن تبدیل می­سازد. پرز­های این فرش­ ها کوتاه هستند و رنگ و آب مخصوصی دارند که حتی گاهی حالت رنگ پریدگی به آن­ها می­دهد.

 

تراکم فرش پتینه

فرش ماشینی پتینه در سال­های قدیم به دلیل تکنولوژی محدود تولیدکنندگان تنها در تراکم­های پایین ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه تولید می­شد اما این روزها در تراکم بالاتر و با بافتی ظریف و منحصر به فرد تولید می­گردد و در تنوع بالای طرح و نقش در بازار فرش ایران موجود است.