فرش نازک بهتر است یا ضخیم ؟ چرا فرش های جدید نازک هستند
زمان مطالعه: 3 دقیقه

فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم؟

 

ضخامت فرش ماشینی یکی از مواردی است که برای برخی افراد به عنوان مهم ترین ملاک محسوب می شود.
 
ضخامت فرش به مواردی چون شانه،‌ تراکم ، آهار و جنس الیاف بستگی دارد و اگر می خواهید بدانید که فرش نازک بهتر است یا فرش ضخیم؟ باید گفت که پاسخ این سوال بستگی به مکانی که می خواهید از فرش استفاده کنید دارد. به عنوان مثال فرشی که قرار است برای نشستن و رفت و آمد انتخاب شود هر چه ضخیم تر باشد بهتر است. عواملی که در ابتدا گفتیم تعیین می کنند که ارتفاع خاب فرش بلند باشد و یا کم که در ادامه در ایم کورد بیشتر و دقیق تر صحبت خواهیم کرد.

فرش نازک و یا ضخیم؟

 

برای خرید فرش ماشینی باید دقت کنید که ضخامت فرش هیچ‌گونه ارتباطی با کیفیت فرش ماشینی کاشان ندارد و فرش ماشینی با نمره نخ‌های مختلف تولید می‌شود. پس بهتر است به‌جای ملاک قراردادن یک ویژگی اشتباه، نوع الیاف مصرفی در فرش ماشینی را مد نظر قرار دهید.

هرچه شانه و تراکم فرش ماشینی بیشتر شود، ضخامت فرش ماشینی کم و فرش نازک‌تر می‌شود. فرش 500 شانه اکریلیک،   فرش 700 شانه کاشان، فرش ماشینی 1000 شانه، فرش ماشینی 1200 شانه و فرش ماشینی 1500 شانه کاشان به ترتیب از ضخامت کمتری برخوردار می‌باشند. پس ارتفاع خاب فرش با تراکم فرش رابطه عکس دارد.

فرش‌های 500 شانه خاب 10 میلیمتر و فرش‌های 1500 شانه دارای خاب حدود 5 میلی‌متر می‌باشند. در قسمتی از فرش که شناسنامه فرش ماشینی نام دارد، اطلاعات جامع فرش ذکر شده است. اطلاعات مهم محصول که شامل نام، نشان، لوگوی کارخانه، برند شرکت، تعداد رنگ‌های به کار رفته، نام و کد طرح، وزن فرش ماشینی، ابعاد و غیره در قسمت پشت فرش ماشینی ذکر می‌شود.

نکته ي حائز اهميت اينست که شما هنگام خريد فرش چقدر از فرشي که خريد مي کنيد آگاهي داريد و آن را با چه عنواني خريد مي کنيد؟!

فرش های نازک

فرش های نازک که همان فرش های 1200 شانه و 1500 شانه هستند برای دکوراسیون های لوکس و خاص استفاده می شود و برای زیر پا انداختن مناسب نیستند پس بهتر است از این فرش ها برای پهن کردن در قسمت پذیرایی استفاده کنید.

فرش‌هایی که ضخامت کمتری دارند، معمولا نرم و بسیار لطیف هستند اما افرادی که زیبایی فرش در اولویت اول آنها قرار دارد و بیشتر از مبل استفاده می کنند بهتر است که فرش 1500 شانه یا فرش 1200 شانه خریداری نمایند زیرا این فرش ها به دلیل تراکم بسیار بالایی که دارند بسیار ریزبافت می باشند و این ریزبافت بودن زیبایی آنها را دو چندان کرده است.

فرش های ضخیم 

اگر آن دسته از افراد هستید که نشستن بر روی زمین را به روی مبل ترجیح می دهید، بهتر است از فرش هایی که ضخامت بیشتری دارند استفاده کنید. از فرش های ضخیم می توان برای اکثر قسمت های خانه مانند اتاق خواب،‌ پذیرایی، ‌نشیمن،‌ اتاق کودک، آشپزخانه استفاده کرد. از نمونه مدل های ضخامت فرش بالا می توان به فرش 700 شانه و فرش 1000 شانه اشاره کرد. در ادامه به برخی از ویژگی فرش های نازک و ضخیم اشاره کرده ایم:

ویژگی فرش‌های نازک:

1) زیبایی و درخشندگی طرح و نقش

2) به دلیل فشردگی و تراکم بالای فرش از الیاف بسیار نازک و ظریف استفاده می شود.

3) این نوع فرش ها بیشتر مناسب فضاهای لوکس و مجلل می باشند و همانند فرش های دستباف جلوه و زیبایی خاصی دارند.

4) خاص ترین ویژگی فرش نازک (1200،1500) شانه، تراکم بالای فرش است که از ورود گرد و غبار و هر نوع چیز دیگری به داخل فرش جلوگیری می کند.

ویژگی فرش‌های ضخیم:

1) فرش هایی که داری ضخامت بیشتری می‌باشند مورد پسند افرادی است که در خانه خود، نشستن بر روی زمین را بیشتر از نشستن بر روی مبل می پسندند.

2) قیمت فرش‌های 700 شانه واقعی نسبت به فرش‌های با تعداد شانه و تراکم بالا بسیار مناسب‌تر است.

3) فرش‌های ضخیم ضخامت و مقاومت بالای داشته و به لحاظ  توانایی مناسبی در برابر پاخوردگی و فشار و سایش دارند و مناسب مکان های پر رفت و امد و شلوغ هستند.

نتیجه گیری

پس متوجه شدیم که رابطه ضخیم بودن فرش با تراکم فرش و قیمت آن رابطه معکوس دارد یعنی هرچه فرش نازک تر باشد تراکم و قیمت آن بالاتر است.