فرش ماشینی امیرکبیر کاشان
انواع فرش ماشینی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی از نظر انواع به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ حال ممکن است این تنوع از نظر میزان شانه و تراکم باشد یا انواع طرح، انواع برند، انواع جنس، انواع قیمت و …

در این مقاله ما قصد داریم تا آنجایی که ممکن است دسته‌های مختلفی که فرش ماشینی از نظر انواع تقسیم بندی می‌شود، توضیح دهیم.

به طور خلاصه انواع فرش ماشینی به دسته های زیر تقسیم می شوند که در ادامه برای هر یک از این موارد مثال هایی را خواهیم اورد.

 

 

  • از نظر شانه و تراکم
  •  از نظر ابعاد و اندازه
  • از نظر جنس فرش ماشینی
  • از نظر طرح و نقشه
  • و از نظر رنگ و تاثیرات آن

انواع شانه و تراکم فرش ماشینی

مهمترین دسته بندی انواع فرش ماشینی، تنوع از نظر شانه و تراکم است چراکه تمام انواع دسته‌بندی‌های دیگر وابسته به این نوع دسته بندی است. به عنوان مثال قیمتی که برای فرش ماشینی تعیین می‌شود با توجه به افزایش شانه و تراکم افزایش می‌یابد.
در ابتدا فقط فرش‌های ماشینی به صورت 500 شانه و در تراکم 1000 بافته می‌شد که با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه نساجی فرش‌های ماشینی با شانه و تراکم بالاتر نیز بافته شد.
بعد از فرش‌های ماشینی 500 شانه، فرش‌های ماشینی 700 شانه وارد بازار شد که ابتدا در تراکم 2250، سپس در تراکم 2550 و در نهایت در تراکم 3000 بافته می‌شود.
فرش‌های ماشینی 1000 شانه در تراکم 3000 بعد از فرش‌های ماشینی 700 شانه در کارخانجات فرش بافته و وارد بازار شد.
همچنان با پیشرفت دستگاه‌های بافندگی، فرش‌های ماشینی با شانه و تراکم بالاتر بافته شده و وارد بازار شدند که به دلیل افزایش شانه و تراکم، بسیار به فرش دستبافت نزدیک بودند.

 

انواع فرش ماشینی

 

در مجموع تمام این دسته‌بندی‌ها، فرش های ماشینی از نظر شانه و تراکم به دسته‌های زیر تقسم می‌شوند:

 

 

انواع سایز فرش ماشینی

باتوجه به ابعاد مکانی که لازم است فرش ماشینی مورد استفاده قرار گیرد؛ تمام فرش‌های ماشینی در ابعاد مختلف اصلی 6 متر، 9 متر، 12 متر و ابعاد فرعی 2 متر، 3 متر، 4 متر و … یا هر ابعادی که متناسب با مکان موردنظر و درخواست مشتری است، بافته و وارد بازار می‌شود.

 

از نظر جنس فرش ماشینی

آن­چه به عنوان طرح و نقش در فرش می­ بینید، نخ خاب یا ریشه فرش است. این نخ می ­تواند از جنس الیاف اکریلیک، پلی ­استر و پلی ­پروپیلن باشد. تأثیر جنس این نوع از نخ فرش در کیفیت فرش ماشینی بسیار زیاد است. اگر فرشی بر اثر پا خوردن زود از بین برود، پرز بدهد و … احتمالاً نخ خاب آن باکیفیت نبوده است. امروزه بهترین فرش­های ماشینی از نخ خاب اکریلیک هیت ست بافته می­شوند

 

مقایسه نخ فرش اکریلیک و پلی استر

اگر بخواهیم فرش آکریلیک را با فرش پلی استر از نظر دوام و طول عمر مقایسه کنیم باید بدانید قالی آکریلیک طول عمر و دوام بسیار بالا تری نسبت به پلی استر دارد حتی این فرش ها میتوانند تا ۳۰۰ سال استفاده بشوند اما قالی پلی استر بعد از مدتی از نرمی و لطافت آن بسیار کاسته میشود و جنس خود را از دست میدهد.

 

مقایسه ی نخ  اکریلیک از نظر پا خوردگی

از نظر پا خوردگی و آب رفتگی نیز فرش آکریلیک را میتوان بسیار بهتر از پلی استر دانست قالی آکریلیک بعد از مدت طولانی که پاخورده میشود به نسبت بسیار کم کوتاه میشود که قابل مشاهده نیست اما فرش پلی استر این موضوع  قابل مشاده است که فرش کوتاه تر شده و پهنای فرش تیز کوتاه تر میشود.

 

انواع فرش ماشینی و قیمت آن

همانطور که در مقدمه ذکر شد باتوجه به دسته بندی‌های مختلف، انواع گوناگونی برای فرش تعریف می‌شود که هرکدام به صورت خلاصه توضیح داده خواهد شد.

اصلی ترین دسته بندی که روی قیمت تاثیرگذار است شانه، تراکم و سایز فرش ماشینی است. باتوجه به این دو مشخصه واضح است هرچه تعداد شانه، تراکم و سایز فرش ماشینی افزایش یابد قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند بطوریکه:

فرش ماشینی 500 شانه تراکم 1000 پایین‌ترین قیمت و فرش ماشینی 1500 شانه تراکم 4500 برجسته بالاترین قیمت را دارد.

باتوجه به توضیحات بالا مشخص است که:

فرش‌هایی که از نظر شانه و تراکم یکسانند، فرشی که دارای برجستگی است به مقدار خیلی کم از فرش غیر برجسته گران‌تر است.

فرش‌هایی که از نظر شانه و تراکم یکسانند، فرشی که دارای متراژ پایین‌تر است دارای قیمت پایین‌تری نسبت به فرش با متراژ بالاتر است.

 

انواع فرش ماشینی 2

 

انواع برند فرش ماشینی

با پیشرفت صنعت نساجی بعضی از شهرها کارخانجات بافندگی راه‌اندازی کردند که انواع فرش‌های ماشینی در این کارخانجات تولید و وارد بازار می‌شد.

اما با این وجود شهرهای معروف در زمینه فرشبافی که شهره جهانی دارند؛ شهرهای کاشان و تبریز است که با تولید باکیفیت‌ترین فرش‌های ماشینی طرفداران زیادی در ایران و حتی سراسر دنیا دارند.

هر برند فرش ماشینی که نام کاشان را به دنبال خود دارد، این نکته را با خود دارد که فرشی مرغوب و با کیفیت تولید شده است؛ اما با این حال برندهای معروفی که می‌توان در زمینه فرشبافی نام برد عبارتند از:

 

شرکت فرش ماشینی سورنا

فرش محتشم

فرش خاطره کویر

فرش یلدای کویر

فرش مشهد اردهال

فرش امیرکبیر پاسارگاد 

 

شرکت فرش امیرکبیر پاسارگاد کاشان به عنوان شرکت فرش ماشینی معتبر در زمینه فرش ، بهترین فرش‌های ماشینی را مطابق استانداردهای تعیین شده در سازمان ملی استاندارد تولید می‌کند. به پشتوانه همین عوامل، ضمانت 36 ماهه را برای تمام محصولات خود درنظر گرفته است.

 

انواع طرح‌های فرش ماشینی

باتوجه به نیاز بازار و سلایق مشتری طرح‌های مختلف فرش ماشینی و یا حتی ترکیب این طرح‌ها، طراحی و وارد بازار شده است؛ این طرح‌ها عبارتند از:

انواع رنگبندی فرش ماشینی

 

فرش‌های ماشینی متناسب با سبک هر دکوراسیونی در رنگیندی‌های مختلفی بافته می‌شوند. به عنوان مثال رنگبندی فرش ماشینی که براساس سبک مدرن بافته شده است با رنگبندی فرش ماشینی که متناسب با سبک سنتی یا سبک کلاسیک بافته شده است، متفاوت است.