فرش ماشینی خوب
برای خرید فرش ماشینی خوب این دو نکته را از یاد نبرید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای خرید فرش ماشینی خوب این دو نکته را از یاد نبرید

با وجود فرش های متنوع و گوناگون با درجه کیفی های مختلف ( فرش درجه یک و دو … ) ، تشخیص فرش ماشینی خوب و درجه یک برای مشتری ، در خرید فرش ماشینی کار دشواری است و هرکسی قادر به شناخت فرش اصل از تقلبی نیستفرش ماشینی از مهم ترین اجزای دکوراسیون به حساب می آید که هرفردی برای خرید جهیزیه منزل خود ابتدا سراغ فرش و مبل می رود تا بتواند دیگر وسایل خانه را با این دو تطبیق دهد و اثاثیه منزل خود را به آسانی با یکدیگر ست کند. همچنین در میان انواع گوناگون صنایع دستی ایرانی، فرش یکی از ارزشمند ترین آنان به شمار می ­رود که از سال­ ها پیش تا به الان، در خانه ­های ایرانیان جا خوش کرده است. امروزه فرش ماشینی به علت هزینه پایین ­تر نسبت به فرش ­های دستباف قدیمی و تنوع طرح بالا، بیشترین تقاضا را در میان خریداران دارد. در حال حاضر با وجود ده­ ها کارخانه معتبر تولید فرش ماشینی در سراسر ایران، انتخاب یک فرش به عنوان فرش ماشینی خوب کار چندان ساده­ ای نیست. بهترین راه برای خریدی به صرفه و با کیفیت، آشنا شدن با عواملی است که ارزش یک فرش ماشینی را بالا می­برند.

فرش ماشینی خوب از الیاف خوب بافته شده است

در سال­ های قدیم که هنوز فرش ماشینی به بازار نیامده بود، فرش­ های دستباف از الیاف طبیعی بافته می ­شدند. اما امروزه در بافت فرش ماشینی از انواع مختلف الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می ­شود که هر کدام نکات مثبت و منفی منحصر به خود را دارند. با این حال در سال­ های اخیر، آن دسته از فرش­ های ماشینی که از نخ­ های اکریلیک هیت ست شده تولید می ­شوند به عنوان فرش ماشینی خوب معروف­ اند. زیرا پرز نمی­دهند و ماندگاری خوبی دارند. باید این نکته را بدانید که بیشتر فرش‌های ماشینی در ابتدای پرز زیادی دارند و این موضوع اصلا نگران کننده نیست. اما با به مروز میزان پرز فرش باید کاهش یابد. درواقع فرش ماشینی مرغوب است که کم کم از میزان پرز آن کاسته شود در غیر این صورت، الیاف به کار رفته در آن نامرغوب است، همچنین در زمان خرید فرش می‌توانید با دست کشیدن روی فرش میزان پرزدهی آن را بررسی نمایید.

تأثیر تراکم بافت در کیفیت و زیبایی فرش ماشینی

اگر این سؤال را در ذهن دارید که ” فرش ماشینی خوب چی بخرم؟ ” باید درباره تراکم و شانه فرش نیز بیشتر بدانید. در گذشته دستگاه‌های بافندگی فقط قادر به بافت فرش‌هایی با تراکم پایین بودند اما به مرور با پیشرفت ماشین‌های بافندگی فرش‌های با تراکم بالا نیز بافته می‌شوند. احتمالاً بارها عباراتی مانند فرش ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه یا ۱۲۰۰ شانه را از دیگران شنیده­اید. این عددها در واقع تراکم گره ­ها یا ریشه ­ها را در یک متر از عرض فرش نشان می ­دهند. از طرفی عددی نیز به عنوان “تراکم” به تنهایی مطرح می­شود که آن نیز به تعداد گره­ ها در واحد طول فرش اشاره دارد. در مجموع آن­چه باید برای خرید یک فرش ماشینی خوب بدانید این است که هر چه شانه و تراکم فرش بالاتر باشد، ماندگاری فرش و ظرافت در طرح و نقش بافته شده نیز بیشتر می­گردد. به همین دلیل فرش­های ماشینی ۱۵۰۰ شانه، گران قیمت ­تر از سایر فرش­ های ماشینی هستند.

البته باید مد نظر داشت که با افزایش تراکم فرش ، خاب فرش کمتر شده و کسانی که به دنبال فرش هایی با خاب زیاد و گوشتی مانند دارند باید به این نکته دقت داشته باشند.

در مجموع این دو عامل مهم­ترین فاکتورهای مؤثر برای انتخاب فرش ماشینی خوب به شمار می­روند. اما حقیقت این است که فرش ماشینی در انواع گل برجسته، پتینه و … نیز تولید می ­شود که هر کدام ویژگی­ های خاصی دارند. پیشنهاد می­کنیم پیش از خرید و برای پاسخ به سؤال ” فرش ماشینی خوب چی بخرم؟ “، حتماً با یک فرد مطلع و کارشناس در زمینه فرش ماشینی مشورت نمایید. همچنین می­توانید با مراجعه به فروشگاه­ اینترنتی فرش امیرکبیر، انواع مختلف فرش ماشینی را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید.

مقالات زیر به شما در خرید بهتر فرش کمک بیشتری خواهد کرد :

فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ شانه؟ کدام فرش بهتر است؟

نکات مهم و ضرروی هنگام خرید فرش ماشینی

توضیحاتی درمورد مشخصات فنی فرش ماشینی