بهترین فرش ماشینی
فرش 700 یا 1000 یا 1200 شانه؟ کدام فرش بهتر است؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بهترین فرش ماشینی کدام است؟

قبل از شرح بهترین فرش ماشینی باید گفت که در اکثر خانه های ایرانی ها فرش ماشینی از هر نوعی که باشد دیده می شود. فرش های ماشینی به نسبت فرش های دستبافت قیمت کمتری دارند و به همین دلیل استفاده از آن رایج تر است البته قیمت پایین فرش ماشینی به معنای پایین بودن کیفیت آن نیست بلکه فرش های ماشینی در طرح های بسیار زیبا و گوناگونی تولید می شود که با توجه به قیمت پایین آن ها بسیار ایده آل به نظر می رسد.

انواع فرشهای ماشینی

فرش های ماشینی دو مشخصه اصلی ، تراکم و شانه دارند . شانه فرش همان تعداد ریشه یا گره در هر متر مربع از عرض فرش و تراکم فرش همان تعداد گره در هر متر مربع از طول فرش می باشد . هرچه تراکم فرش بیشتر باشد ( فرش تراکم بالا ) ، فرش ماشینی سفت تر و با دوام تر می باشد و استحکام بیشتری دارد و هرچه شانه فرش بیشتر باشد ( فرش با شانه بالا ) فرش ماشینی ریز نقش می شود و زمینه فرش شلوغ می شود که به این گونه فرش ها نیز فرش ماشینی دستبافگونه می گویند زیرا شباهتی به فرش دستباف دارد .

فرش های ماشینی به ۵۰۰ ، ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه تقسیم میشود.

بهترین فرش ماشینی

تراکم مختص فرش های ماشینی عبارتند از :
۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰
۱۰۰۰شانه تراکم ۳۰۰۰
۱۲۰۰شانه تراکم ۳۶۰۰
۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰

همانطور که گفته شد هرچه تراکم و شانه فرش بیشتر باشد فرش ماشینی سفت تر و مقاوم تر خواهد شد و در نتیجه طول عمر فرش بیشتر میشود
به همین علت بعضی از شرکت ها تراکم فرشها را کم و زیاد تر از حد معمول بافت میکنند
به عنوان مثال فرش ۷۰۰ شانه که باید با تراکم ۲۵۵۰ بافت شود با تراکم ۳۰۰۰ بافت میشود و این فرشهارا اصطلاحا دیزاین ۱۰۰۰شانه مینامند و نقش و نگار بهتر و طول عمر بالاتری پیدا میکنند.

“”” هرچه تراکم و شانه فرش بیشتر شود ، خاب فرش کمتر میشود “””
مثلا فرش های ۱۲۰۰ شانه به علت شانه و تراکم بالاتر از ۷۰۰ شانه ، از خاب و ضخامت کمتری برخوردار هست.

و در اخر توصیه ی فرش امیر کبیر:

توصیه ی ما برای انتخاب بهترین فرش ماشینی این است که به تناسب استفاده شما از فرش ، آن را انتخاب کنید. یعنی افرادی که بیشتر روی فرش مینشینند تا روی مبل و صندلی و مسن هستند و فرش با ضخامت بیشتر میخواهند فرشهای ۷۰۰ و افرادی که طرح و نقش و نگار زیباتر و به روز تر میخواهند و بیشتر روی مبل و صندلی مینشینند فرش های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه خریداری کنند.