فرش ماشینی دست دوم
برای خرید فرش ماشینی دست دوم ، باید چه نکاتی را بدانیم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه

خرید فرش ماشینی دست دوم

فرش به هر محیطی، زیبایی خاص و منحصربه‌فردی می‌بخشد. نقش و نگارهای مختلف و متنوع آن می‌تواند نظر هر فردی را به خود جلب کند. اما همیشه این امکان برای ما وجود ندارد که یک فرش دستباف گران‌قیمت برای خانه خود بخریم. گاهی اوقات نیاز است که برای کاهش هزینه‌ها، فرش دست دوم را به جای یک فرش نو خریداری کنیم. فرش، کالا یا در واقع اثر هنری نفیسی است که حتی بعد از چند سال استفاده، باز هم ارزش و زیبایی خود را حفظ می­کند. به همین دلیل است که بر خلاف برخی از کالاها که بعد از کمی استفاده، دیگر طرفداری ندارند، فرش ماشینی دست دوم ، انتخاب بسیاری از افراد برای خرید است. اما بدون شک برای انتخاب و خرید کالای مستعمل، حتی اگر صنایع دستی باشد، باید با احتیاط و آگاهی عمل کرد. اگر به هر دلیلی تصمیم بر خرید فرش دست دوم گرفته­اید، لازم است نکاتی را حین انتخاب خود در نظر داشته باشید که در ادامه درباره آن­ها صحبت خواهیم کرد.

چطور از کیفیت یک فرش ماشینی دست دوم مطمئن شویم؟

فرش دست دوم

بدیهی است که انتظارات ما از یک فرش مستعمل باید کمتر از فرش نو باشد اما خرید هر فرش دست دومی نیز صرفه مالی ندارد. از جمله موارد تأثیرگذار در کیفیت فرش، جنس الیاف و بافت آن است. اما شاید تشخیص این موارد برای کسی که کارشناس این حوزه نباشد، کمی سخت به نظر برسد.در زمان خرید فرش دست دوم شما کاملا به این امر واقف هستید که فرش چند سالی کار کرده و مورد استفاده قرار گرفته است. توصیه ما این است که اگر هم فرش دست دوم می‌خرید، فرشی را انتخاب کنید که هنوز کیفیت خود را حفظ کرده و سال‌های کمتری مورد استفاده قرار گرفته است. به همین خاطر به توضیح نکاتی کوچک اما مهم و کاربردی خواهیم پرداخت که به شما در خرید کمک می­کند:

  1. اگر می­خواهید مطمئن شوید، فرش چله قوی داشته باشد، به سراغ ریشه­های آن بروید. اگر ریشه فرش به راحتی و با کشیدن پاره می­شود، بدانید چله فرش ضعیف است.
  2. باید پنجه دست خود را در قسمت‌های مختلف فرش فرو ببرید. اگر دست شما در لابه‌لای پرز فرش فرو رود، فرش قابلیت استفاده را داراست. اگر پرز فرش و یا لایه‌های آن از بین رفته باشد، فرش عمر خود را کرده است و دیگر قابل استفاده نیست. سعی کنید، این کار را در قسمت‌های مختلفی از فرش انجام دهید تا نسبت به خرید خود مطمئن‌تر شوید.
  3. می­خواهید رنگ و آب فرش را بررسی کنید؟ درست در میان آن بایستید، یک خط تقارن در وسط فرش در نظر بگیرید و گل­های متقارن این طرف و آن طرف خط را با هم مقایسه کنید. هر گونه تفاوت رنگ، نشان دهنده رنگ پریدگی یا وجود مشکل در رنگ اصلی فرش دست دوم است.
  4. علاوه بر تمام این موارد، طرح و نقش فرش نیز مهم است. به ترنج وسط فرش و لچک کناری آن خوب دقت کنید. هر گونه ناهماهنگی در اندازه یا شکل گل­های فرش، نقطه ضعف آن به حساب می­آید.

فرش اگر زیاد مورد استفاده قرار بگیرد یا به اصطلاح زیاد پا خورده باشد، نازک می‌شود و در قسمت‌هایی که زیاد در معرض رفت و آمد بوده است، نقاط سفید رنگی دیده می‌شود مخصوصا اگر فرش های قدیمی تر باشد که بافت های درشت تر و تراکم کمتر دارند. فرش‌هایی که این نواحی و نقاط سفید در آن‌ها زیاد دیده می‌شود، در محیط های پر رفت و آمد استفاده شده‌اند و پاخور زیادی داشته و کیفیت و زیبایی اولیه خود را از دست داده‌اند. پس اگر آن‌ها را خریداری می‌کنید، نباید هزینه زیادی برای آن‌ها بپردازید. همچنین نکته دیگر در خصوص پا خوردن فرش این است که فرش را تا بزنید و نحوه قرارگیری لبه‌های کناری آن را با یکدیگر مقایسه کنید که لبه‌های ساده فرش باید صاف باشند و بیرون‌زدگی یا فرورفتگی در آن دید نشود تا زیبایی فرش حفظ شود.

بررسی بید زدگی فرش کارکرده

فرش در معرض یک آسیب جدی به نام حشره بید قرار دارد و بید یک حشره ای است که در بین بافت فرش نفوذ کرده و پشم و چله آن را مورد حمله قرار می‌دهد. قسمت‌هایی از فرش مانند، زیر مبل و… که زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تمیز کردن آن‌ها دیر به دیر انجام می‌شود، بیشتر در معرض بیدزدگی قرار دارند.

بیدزدگی می‌تواند عمیق یا سطحی باشد که در نوع عمیق آن بافت فرش کاملا آسیب دیده است و منجر به سوراخ شدن و پوسیدگی فرش می‌شود. ولی در نوع سطحی می توان با تمیز کردن فرش و پاشیدن پودرهای مخصوص، این حشره را قبل از آن که به فرش آسیب جدی وارد کند، از بین برد.

اگر فرش دست دوم را برای مکان‌های پر رفت و آمد و در معرض دید خریداری می‌کنید، حتما بیدزدگی آن را بررسی کنید و بافت فرش را از پشت کاملا نگاه کنید و فرش‌هایی که دارای بافت جدا شده از پشت هستند، دچار بیدزدگی عمیق شده‌اند.

خرید فرش دست دوم یک راهکار ساده برای کاهش هزینه هاست که اگر بررسی های لازم به‌درستی انجام شود، این نوع فرش می‌تواند بهترین انتخاب و خرید برای شما باشد. در نهایت اگر برای شما امکان دارد، پیش از خرید فرش ماشینی دست دوم ، از یک کارشناس باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

در ضمن می توانید با مراجعه به این لینک فرش دست دوم خودتون رو داخل سایت قرار بدین تا به فروش برسه .