فرش ماشینی بدون پرز
چگونه یک فرش ماشینی بدون پرز بخریم؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

چگونه یک فرش ماشینی بدون پرز بخریم؟

یکی از مشکلاتی که برخی خریداران فرش با آن روبرو می­ شوند، پرز دادن فرش است. گاهی این مسئله به ظاهر کوچک می­تواند باعث ایجاد حساسیت تنفسی و پوستی در برخی افراد و سایر ناراحتی ­های مرتبط با سلامتی شود. به همین دلیل شناخت فرش ماشینی بدون پرز و خرید آن از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

البته باید توجه داشت که معمولاً در هفته ­های اول خرید، فرش ممکن است پرز داشته باشد که امری طبیعی است. اما اگر این روند پرز دادن شدید بوده و یا ادامه داشته باشد، باید به کیفیت الیاف به کار رفته در فرش شک نمود.

تفاوت فرش ­های دستباف با فرش ماشینی

جالب است بدانید فرش ­های دستباف قدیمی این مشکل پرز دهی را نداشتند اما با ماشینی شدن فرش و استفاده از الیاف مختلف در بافت آن، این مسئله ایجاد شد و امروزه خریداران هنگام خرید به دنبال پیدا کردن فرش بدون پرز هستند.

الیاف اکریلیک این مشکل را حل کرده ­اند

فرش ماشینی بدون پرز

راه حل بسیار ساده­ ای برای انتخاب و خرید فرش ماشینی بدون پرز وجود دارد و آن هم سؤال کردن درباره الیاف فرش، خصوصاً نخ خاب است. نخ خاب فرش اگر جنس مناسبی نداشته باشد می­تواند موجب پرز دهی بسیار شود به همین دلیل تولید کنندگان فرش­های ماشینی، این روزها بیشتر از نخ­ های اکریلیک هیت ست شده استفاده می­کنند.

پرز این نخ ­ها قبل از استفاده در فرش گرفته می­شود و در نتیجه می­ توانید چنین فرش ­هایی را با عنوان فرش بدون پرز خریداری نمایید.

فرش­ های با تراکم بالا را انتخاب کنید

خوب است بدانید فرش­ هایی که تراکم بالایی دارند نیز کمتر پرز می­دهند. برای مثال اگر به دنبال فرش بدون پرز هستید، خرید فرش ۱۲۰۰ شانه برای شما مناسب­تر از ۷۰۰ شانه است. شاید یکی دیگر از دلایلی که در قدیم فرش های دستباف، پرز زیادی نداشتند، همین تراکم بالای بافت آن­ها بود.

امروزه در صنعت فرش بافی برای هر مشکلی، راه حلی اتخاذ شده است. پس می­توانید بدون نگرانی فرش ماشینی بدون پرز خریداری کنید و از مشکلات بعدی پرز دهی بالای فرش نیز در امان بمانید.

چگونه پرز فرش را بدون پرز میکنند؟

اگر در زمینه خرید فرش کمی جستجو کرده باشید احتمالا کلمه ی هیت ست را شنیده اید. با توجه به اینکه این کلمه جزو کلمه های پر استفاده در زمینه خرید و فروش فرش است، در این مقاله تصمیم گرفتیم در باره ی کلمه ی هیت ست به طور کامل و جامع توضیح دهیم تا شما عزیزان آگاهی لازم در زمینه خرید فرش را داشته باشید.

معنای هیت ست چیست؟

کلمه ی هیت ست نوعی عملیاتی است که روی نخ فرش انجام می شود. با توجه به اینکه این اصطلاح کلمه ای انگلیسی میباشد، معنای فارسی آن تثبیت حرارتی است. نخی که مستقیم از پشم تولید شده است و بعد از ریسندگی به وجود می آید کیفیت لازم برای استفاده در فرش را ندارد و طبیعتا باعث مشکلاتی نظیر پارگی نخ و پرز زیاد فرش خواهد شد. برای همین، عملیات تثبیت حرارتی روی آن انجام می شود که در ادامخ بیشتر توضیح خواهیم داد.

در عملیات تثبیت حرارتی چه کاری انجام می شود؟

پس از اینکه نخ ها آماده شدند، عملیات تثبیت حرارتی آغاز می شود. در این عملیات نخ ها را در معرض گرمای زیاد بخار آب قرار می دهند و پس از آن بلافاصله آن ها را سرد می کنند. پس از این کار، کیفیت نخ ها از لحاظ مختلف بهتر می شود. و کیفیت بالا تر نخ های هیت ست شده نسبت به سایز نخ ها، در کیفیت فرش هم تاثیر دارند.

ویژگی ها و مزیت های نخ هیت ست شده چیست؟

همانطور که قبل تر گفتیم، هم اکنون می خواهیم به این بپردازیم که ویژگی نخ هایی که عملیات تثبیت حرارتی روی آنها انجام شده است چیست و چگونه متوجه شویم؟

اولین ویژگی: دوام و ماندگاری بیشتر

ویژگی اول پس از اینکه نخ ها حرارت دیدند و بعد در برابر سرما قرار گرفتند، افزایش دوام فرش است. در بالا گفتیم که نخی که ریسیده شده و عملیات هیت ست روی آن انجام نشده است، آن چنان استحکامی که باید داشته باشد را ندارد. ولی بعد از این کار، دوام فرش ها به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می کنند و طبیعتا چون نخ فرش شما افزایش دوام داشته است، کیفیت فرش شما هم بالا خواهد رفت و عمر بسیار بالایی را دارا خواهد شد.

ویژگی دوم: مقاومت بالا در برابر حرارت و نور

ویژگی بعدی و دومین ویژگی این نخ ها این است که در برابر نور و حرارت مقاوم می شوند. اما نه کاملا! اگر ظرف داغی دارید و فرش شما با نخ های تثبیت حرارتی شده بافته شده است، اگر مدت زیادی ظرف روی فرش نباشد، فرش آسیب نمی بیند و مقاومت خوبی ایجاد میکند و از سوختگی و تغیر شکل جلو گیری میکند.

ویژگی سوم: پرز‌دهی کم تر

مشکل بعدی ای که حل می شود این است که پرزدهی فرش کم تر می شود. اما چگونه؟ این نخ ها در عملیات هیت ست شدن پرز های خود را تا حد مطلوبی از دست می دهند. وقتی پرزدهی فرش کم تر می شود طبیعتا علائم حساسیت به این مورد هم کمتر می شود و اگر شما فردی هستید که به پرز های فرش حساسیت دارید فرش های هیت ست بهترین انتخاب برای شماست . فرش در حالت بدون هیت ست شده بسیار زیاد پرز دهی دارد که این عملیات پرز دهی فرش را به حد زیادی کم میکند.

ویژگی چهارم: جذب رنگ زیاد و عدم کاهش رنگ

پس از شستن فرش یا استفاده زیاد از فرش رنگ فرش تغییر نمی کند و اصطلاحا فرش رنگ و رو رفته نمی شود. عملیات تثبیت رنگ هم در مراحل هیت ست شدن نخ انجام می شود که از رنگ پریدگی و کم رنگ شدن فرش پس از یک مدت جلو گیری میکند.

ویژگی پنجم: بازگشت پذیری بیشتر، پاخور بهتر

ویژگی بعدی ای که نخ ها در عملیات هیت ست به دست می آورند افزایش بازگشت پذیری است. منظور از افزایش بازگشت پذیری این است که وقتی از روی فرش رد می شوید و فرش زیر پای شما فشرده می شود در مدت کوتاه تری نسبت به بقیه فرش ها نخ های فرش به حالت اولیه بر می گردند و صاف می شوند و خمیده نمیماند. که این اتفاق سبب می شود فرش شما پس از سال ها همچنان جلوه اولیه خود را حفظ کند.

ویژگی های بیشتر هیت ست

نکات ذکر شده در بالا تمامی ویژگی های این نوع از نخ ها نبود. این نخ ها ویژگی های بیشتری هم دارند. البته مهم ترین و اساسی ترین ویژگی ها در این مقاله گفته شد.

هنگام خرید فرش به هیت ست شده بودن فرش دقت کنید!

با نکات گفته شده در بالا، احتمالا شما هم به کیفیت بالای این فرش ها پی بردید. هنگام خرید فرش به این نکته که فرش شما هیت ست شده است یا خیر دقت کنید. چون حتما روی کیفیت فرش شما تاثیر دارد، فرش طول عمر بالاتری دارد و شما با یک بار خرید فرش می توانید سال های بیشتری از آن استفاده کنید.