فرش ماشینی مدرن ایرانی-فرش ماشینی مدرن و فانتزی-فرش فانتزی-فرش مدرن
فرش ماشینی مدرن ، تلفیق صنایع دستی سنتی با طرح های مدرن و امروزی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

فرش مدرن ماشینی

ایران در قدیم کشوری پهناور بوده و تمدنی چند هزار ساله دارد. این امر باعث پیدایش هنر ایرانی در زمینه های مختلف شده است و علاوه بر هنر معماری که شاهکارهای آن هنوز در سراسر ایران موجود است، هنرهای دیگری از جمله قالی بافی، کار با فلزات و چوب و همچنین سایر صنایع دستی به عنوان هنر ایرانی شناخته می شود. امروزه هنر یکپارچه سازی را می توان در تمامی طراحی ها و ساخت وسایل مختلف برای نیازهای روزمره زندگی مشاهده کرد.

هنر مدرن با دانش و قدرت خود توانسته بُعد دیگری از هنر را به نمایش بگذارد و تلفیق آن با آثار سنتی و صنایع دستی چهره جدیدی به هنر بخشیده است. استفاده از نمادهای قدیمی معماری در ترکیب با معماری مدرن، ترکیبی فوق العاده را ایجاد کرده و نظر همه کارشناسان هنری را به خود جلب کرده است.

تلفیق طرح های سنتی و مدرن

خیلی از افراد دوست دارند در خانه‌ای زندگی کنند که در چیدمان آن تلفیقی از دکوراسیون سنتی با سبک مدرن شده باشد! شاید در نگاه اول شما و خیلی از افراد دیگر این‌گونه تصور کنید که چیدمان دکوراسیون سنتی با چیدمان دکوراسیون مدرن کاملاً متفاوت است و بسیار دور از هم به نظر می‌رسند، اما بازهم امکان تلفیق المان‌های آن‌ها وجود دارد.

 

از ۲۵۰۰ سال پیش که اولین فرش جهان خلق شد، تا همین چند سال پیش، این صنایع دستی اصیل ایرانی با طرح­های کلاسیک و سنتی خود شناخته می­شد. اما این روزها با توجه به عناصر مدرن و جدیدی که به زندگی بشر امروز اضافه شده است، انتظار می­رود همه چیز به ورژن جدید و نوین خود ارتقا پیدا کند.

 

فرش ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به همین دلیل فرش ماشینی مدرن خلق شده است. اگر سری به فروشگاه­های بزرگ فرش بزنید، در کنار فرش­هایی که نقش­های سنتی ایرانی دارند، انواع متنوع­ تری از قالی خواهید دید که در طرح­های مدرن و فانتزی بافته شده­ اند و اتفاقاً زیبایی چشمگیری نیز دارند. در واقع به نظر می­رسد فرش، این صنایع دستی شناسنامه دار ایرانی، می­تواند خود را با هر زمانه­ و تغییرات آن سازگار سازد و این پویایی و به روز بودن، حقیقت هنر است که آن را همیشه زنده نگه می­دارد.

 

فرش ماشینی مدرن و فانتزی چه خصوصیات ویژه­ای دارد؟

فرش ماشینی مدرن

 

در دکوراسیون مدرن و جدید، ما بیشتر به دنبال نور بیشتر، فضای بازتر و راحتی هستیم. در طرح‌های سنتی و فرهنگی این موضوع بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

 

همانطور که گفته شد، تفاوت فرش­های مدرن با کلاسیک تنها در طرح و نقش آن­هاست. از ابتدای خلقت فرش، هنرمندان از طبیعت و طرح­های اصیل عشایری برای نقش زدن استفاده می­کردند اما امروزه هر طرح و نقشی را می­توانید در میان فرش مدرن پیدا کنید.

 

در ادامه درباره دو ویژگی­ منحصر به فردی که در فرش ماشینی مدرن ایرانی دیده می­شود بیشتر توضیح داده خواهد شد:

 

1- در فرش مدرن، هیچ محدودیت رنگی وجود ندارد. از رنگ­های خنثی یا روشن گرفته تا پرانرژی­ترین رنگ­ها، در فرش فانتزی دیده می­شود. نکته ­ای که درباره رنگ­بندی بسیاری از انواع فرش ماشینی مدرن وجود دارد، تنوع پایین رنگ در یک فرش است. یعنی هرچند در این نوع از فرش، جسورانه از رنگ­ها استفاده می­شود اما معمولاً در یک فرش، رنگ­های زیادی را همزمان با هم نمی ­بینید.

 

2- فرش مدرن ایرانی، طرح و نقشه ساده و بی­ آلایشی دارد. حتی گاهی ممکن است احساس کنید، بدون نقشه بافته شده است. این سادگی با دکوراسیون مدرن بسیاری از خانه ­ها به خوبی هماهنگ می­شود.

 

45090

 

چگونه طرح‌های سنتی و مدرن را با یکدیگر تلفیق کنیم؟

وقتی در فرش ها این تلفیق صورت گرفته است، باید در بقیه دکوراسیون ها هم این تلفیق شکل بگیرد. اکثر ما ایرانی‌ها در خانه‌هایی زندگی می‌کنیم که در آن سبک دکوراسیون داخلی آن‌ها به صورت مدرن و سنتی با یکدیگر تلفیق شده است، اما شاید خودمان ندانیم! برای تلفیق این دو نوع سبک طراحی به صورت آگاهانه و بر اساس اصول صحیح آن، می‌توانید در گام اول به سراغ رنگ‌ها بروید! رنگی که در فرش، مبلمان و … به کار می‌گیرید، بسیار مورد اهمیت است. شما می‌توانید با ترکیب رنگ‌های مختلف با رنگ‌های ساده و خنثی دکوراسیون مدرن، این دو طرح را با یکدیگر تلفیق کنید و دکوراسیونی زیبا خلق کنید. فرش ماشینی مدرن در الیاف به کار رفته و نوع بافت هیچ تفاوتی با انواع فرش کلاسیک ندارد. پس اگر قصد خرید این نوع از فرش­ها را دارید، در کیفیت آن­ها تردید نکنید و با خیال راحت فرش مورد علاقه خود را انتخاب کنید.