فرش ماشینی چاپی
فرش ماشینی چاپی، جادویی جدید در زمینه تولید و بافت فرش های ایرانی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

فرش ماشینی چاپی، جادویی جدید در زمینه تولید فرش

فرش ماشینی چاپی یکی از انواع جدید فرش ماشینی به شمار می­ رود که اتفاقاً طرفدارانی نیز پیدا کرده است. در این نوع فرش ­ها، یا یک طرح خاص به طور مستقیم روی رول بافته شده کرم یا سفید رنگ چاپ می­شود و یا طرح مورد نظر توسط کامپیوتر به یک نقشه فرش تبدیل شده و بر اساس آن فرش ماشینی بافته می­شود.

دنیای فرش، امروزه به دنیایی بسیار پیچیده و شگفت انگیز تبدیل شده است که هر روز اتفاقی نو و تازه از آستین خود بیرون می­کشد. سال­های قدیم، فرش یک صنایع دستی ارزشمند بود که با زحمت فراوان و اغلب توسط زنان ایرانی بافته می­شد. اما روز به روز، روش­ های نوین در طراحی و تولید فرش ابداع شد، به طوری که این روزها انواع بسیار متنوعی از فرش ­های ماشینی در بازار به چشم می­خورند. فرش ماشینی چاپی می­تواند یکی از عجیب­ ترین تغییراتی باشد که در صنعت فرش در حال انجام است. عبور از طرح و نقش­ های سنتی و پیچیده قدیمی و رسیدن به چاپ آسان و بی ­دردسر یک طرح روی فرش، از جهتی یک تغییر مثبت و از جهتی دیگر، دور شدن از اصالت و هنر فرش بافی به نظر می­رسد.

با این وجود فرش ماشینی چاپی نیز ویزگی­ هایی دارد که بسیاری از افراد را به سمت خود جذب می­کند، خصوصاً این که فرد می­تواند طرح و تصویر دلخواه خود را روی فرش ببیند. صنعت تولید فرش ایران نیز همگام با سلایق و علایق مردم پیش می­رود و به همین دلیل فرش چاپی، امروزه یکی از انواع فرش ماشینی به حساب می ­آید که طرفداران خاص خود را دارد.

نحوه چاپ طرح روی فرش ماشینی ایرانی

فرش ماشینی چاپی کاشان

فعالان این حوزه با استفاده از دو روش متفاوت فرش ماشینی چاپی را تولید می­ نمایند:

  • در روش اول طرح مورد نظر مشتری، به طور مستقیم روی فرش چاپ نمی ­شود بلکه به یک نقشه کامپیوتری واقعی فرش تبدیل شده و سپس بافته می­شود. این نوع از فرش­ ها در مراحل بافت و پردازش تفاوتی با سایر فرش ­های ماشینی ندارند.
  • روش دوم شاید تعریف واقعی­تری از فرش چاپی باشد. در این روش فرش اولیه در حقیقت یک رول بافته شده به رنگ سفید یا کرم یک­ دست است که در ادامه طرح مورد نظر روی آن چاپ می­ شود. این فرش­ها معمولاً با تراکم ۳۰۰۰ و ۱۰۰۰ شانه و با الیاف پلی­ استر تولید می­شوند و قیمت مناسب ­تری نسبت به فرش های ماشینی غیر چاپی دارند.

فرش ماشینی چاپی با توجه به نوع استفاده و کاربرد شما می­تواند گزینه­ ای مناسب برای خرید باشد. امروزه تابلو فرش­ های چاپی نیز در بازار موجود هستند و بسیاری از افراد آن­ها را به عنوان هدیه برای عزیزانشان تهیه می­کنند.

ویژگی که تابلو فرش چاپی نسبت به نوع بافت داره این هست که طیف رنگی بیشتری رو می تونه برای شما پوشش بده ، به طور مثال در صورتی که شما می خواهید یک عکس خانوادگی رو چاپ کنید که داخل طبیعت هم باشند ، داخل این عکس ممکن بیشتر از ۱۰۰ رنگبندی به کار رفته شده باشه و شما با استفاده از ویژگی تابلو فرش چاپی می توانید تمامی این رنگبندی ها رو بر روی تابلو فرش پیاده سازی کنید.

فرش کلاریس 

نوع دیگر فرش چاپی فرش نسل نو یا همان کلاریس است که در چند سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شده است. همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، شما می توانید با استفاده از فرش‌‌های چاپی هر طرح و نقشی را به فرش تبدیل کنید. به این ترتیب می توانید ظاهری جذاب و متفاوت به فضای داخلی منزلتان ببخشید.