خرید بهترین فرش ماشینی
نکات مهم و ضرروی هنگام خرید فرش ماشینی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فرش سنت زیبای ما ایرانی‌هاست. اصلاً یک خانه ایرانی بدون فرش‌های زیبا و هنرمندانه انگار چیزی کم دارند. حالا فرقی ندارد که فرش ماشینی باشد یا دستبافت. با رجوع به خاطرات گذشته ‌مان متوجه پررنگ بودن نقش فرش در خانه‌ها می‌شویم. در گذشته از فرش دستباف استفاده می‌شد و جنس و طرح فرش مهم بود، بعدها با پیشرفت تکنولوژی فرش‌ ماشینی به بازار آمد که علاوه ‌بر قیمت مناسب، تنوع طرح خوبی دارند. دکوراسیون هر خانه از فرهنگ آن ناحیه وام می‌گیرد، ولی در هر نقطه از کشور فرش ایرانی رکن اصلی دکوراسیون خانه‌ها است.با ما در بررسی نکات مهم برای خرید بهترین فرش ماشینی همراه باشید.

برای خرید هر کالا باید ابتدا اطلاعاتی در مورد آن کالا به دست آوریم و پس از افزایش آگاهی‌مان نسبت به خرید اقدام کنیم. با دانستن آن اطلاعات، می‌توانیم به‌هنگام خرید آن کالا به ویژگی‌های مهم آن توجه داشته باشیم و خریدی مطمئن را تجربه کنیم.

امروزه شاهد وجود فرش هایی با سطوح کیفی متفاوت و قیمتهای مختلف در بازار هستیم و از طرفی تبلیغات انبوه و اغلب اغوا کننده فروشندگان و تولیدکنندگان فرش در تلویزیون، اینترنت و شبکه های اجتماعی و گوشه و کنار شهر در کنار گفته های متناقض فروشندگان مختلف، باعث شده بسیاری از خریداران برای انتخاب یک فرش مناسب دچار سرگردانی و ابهام شوند.

ما در اینجا سعی کرده ایم تمام نکات مهم و قابل توجه در زمان خرید فرش ماشینی را در قالب مقاله تخصصی زیر در اختیار مخاطبان قرار دهیم. معتقدیم حتی اگر هیچگونه تجربه و اطلاعاتی در زمینه فرش نداشته باشید با مطالعه این مقاله میتوانید با اطلاعات کامل و دید باز نسبت به خرید فرش اقدام نمایید.

با ما در بررسی خرید بهترین فرش ماشینی در ایران همراه باشید.

۱.جنس نخ خاب را بررسی کنید.

در خرید بهترین فرش ماشینی ،جنس نخ خاب مهم‌ترین عامل در تعیین کیفیت است، چرا که بیش از ۷۰% وزن یک فرش را نخ خاب که به آن نخ پرز هم می‌گویند تشکیل می‌دهد.

از این نخ برای بافت گره‌های رنگ استفاده می‌شود و کیفیت آن ارتباط مستقیمی با قیمت و ماندگاری فرش دارد.

بهترین فرش ماشینی، فرشی است که ۱۰۰ درصد نخ خاب آن از الیافی به نام «اکریلیک» تهیه شده باشد. این الیاف مصنوعی، گرم و سبک هستند و حالتی شبیه به پشم دارند.

فرش‌هایی که به صورت خالص از اکریلیک بافته شده باشند در مقابل عوامل محیطی مثل روغن، مواد شیمیایی و نور خورشید بسیار مقاوم‌تر از انواع پلی‌استر (ابریشم مصنوعی) یا پلی پروپیلن هستند.

برای تشخیص یک فرش ماشینی اکریلیک چند راه وجود دارد:

  • دست کشیدن روی فرش: اگر دست شما به راحتی از روی فرش سُر خورد و احساس چسبندگی نکردید، آن فرش اکریلیک است.
  • بوی فرش: فرش‌های ماشینی اکریلیک بوی پلاستیک و مواد نفتی نمی‌دهند.
  • شفاف بودن رنگ‌ها: فرش‌های اکریلیک نسبت به انواع دیگر مثل پلی استر، رنگ‌ها را شفاف‌ و سرزنده نمایش می‌دهند.

۲.در مورد هیت ست شدن فرش اطمینان حاصل کنید.

بهترین فرش ماشینی در کاشان

هیت ست فرآیندی است که قبل از بافت یک فرش ماشینی و بر روی الیاف آن صورت می‌گیرد. در این فرآیند الیاف فرش با بخار آب گرمادهی می‌شوند.

فرآیند هیت ستینگ به شدت کیفیت و ماندگاری فرش‌های ماشینی را افزایش می‌دهد و خریداران توجه ویژه‌ای به هیت ست بودن نخ‌های یک فرش ماشینی نشان می‌دهند زیرا که احتمال پارگی در این نوع فرش‌های ماشینی بسیار کمتر است و از طرفی پاخور و زیردست بسیار نرم‌تری هم دارند.

جالب است بدانید از نظر ظاهری هم فرش‌های هیت ست شده پرتراکم به نظر می‌رسند و به همین دلیل طرح‌ها و نقوش یک فرش را بهتر نمایش می‌دهند.

خوبی دیگر فرش‌های هیت ست شده این است که پس از شستشو حالت اولیه خود را از دست نداده و به اصطلاح آب نمی‌روند.

مثل همیشه برای تشخیص این مورد هم می‌توانید روی فرش دست بکشید. معمولاً این نوع فرش‌ها پرز کمی می‌دهند و بافت آن‌ها حالتی پفکی دارد. البته تشخیص این موضوع نیاز به کمی تجربه دارد. پس بهتر است برای اطمینان از یک فروشگاه معتبر خرید کنید.

۳.تعداد گره‌های طولی و عرضی

 قیمت و انتخاب بهترین فرش ماشینی

یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین قیمت و انتخاب بهترین فرش ماشینی تراکم آن است. منظور از تراکم تعداد گره‌های بافته شده یک فرش است. حالا ما دو نوع تراکم داریم:

تراکم عرضی (یا شانه فرش)

تراکم عرضی یک فرش با شمارش تعداد گره‌ها در عرض آن بدست می‌آید.
مثلاً وقتی می‌گوییم فرشی ۱۲۰۰ شانه است یعنی باید در عرض هر متر از آن فرش هزار و دویست گره وجود داشته باشد. ( یا در مقیاس کوچکتر در هر ۱۲ سانتی‌متر، ۱۲۰ گره)

تراکم طولی

تراکم طولی یک فرش که با شمارش تعداد گره‌ها در طول فرش محاسبه می‌شود، به همین سادگی!

هر چه یک فرش تراکم طولی بیشتری داشته باشد، بافت آن فشرده‌تر می‌شود به همین دلیل استحکام و ماندگاری آن افزایش پیدا می‌کند.

یک فرش ماشینی استاندارد حداقل باید دارای ۷۰۰شانه و تراکم ۲۵۵۰باشد. طبیعتاً هر چه این مقدار افزایش پیدا کند کیفیت و قیمت هم بالاتر می‌رود.

فرش تبدیلی نخرید!

جالب است بدانید که هر دستگاهی نمی‌تواند یک فرش با تراکم بالا یا با شکل‌های خاص مثل فرش گرد یا بیضی ببافد. مثلاً فرش‌های ماشینی متراکم احتیاج به دستگاه‌های با تکنولوژی‌های پیشرفته و با دقت بالا دارند؛ ولی از آنجایی که این نوع دستگاه‌ها گران هستند، بعضی از تولیدکنندگان داخلی، دستگاه‌های ۵۰۰ شانه را با اعمال تغییراتی تبدیل به انواع ۷۰۰ شانه می‌کنند.

نکته اینجاست که دستگاه‌های تبدیلی تنها می‌توانند دقت شانه را رعایت کنند و در تراکم طولی کم می‌آورند! همانطور که قبلاً گفتیم یک فرش ۷۰۰ شانۀ واقعی حداقل باید دارای تراکم ۲۵۵۰ باشد در حالیکه این فرش‌ها معمولاً به اندازۀ ۱۵۰۰ گره تراکم دارند!

جمع بندی

  • هنگام خرید فرش چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی توجه به جنس آن مهم است و در میزان قیمت آن تاثیر زیادی می‌گذارد.
  • فرش ایرانی از لحاظ طرح و رنگ غنی است و قابلیت استفاده در دکوراسیون‎های مختلف را دارد.
  • فرش‌های ماشینی قیمت مناسب و طرح‌های متنوعی دارند، بنابراین هنگام خرید فرش گزینه اول افراد هستند.
  • هنگام خرید فرش توجه به ابعاد مهم است. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند کل خانه را با فرش بپوشانند که پیشنهاد نمی‌شود و بعضی افراد از فرش‌های خیلی کوچک استفاده می‌کنند که باعث عدم دید فرش و همین طور کوچک نشان دادن فضا می‌شود.