پاک کردن موی حیوانات خانگی
پاک کردن موی حیوانات خانگی از روی فرش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

موی حیوانات خانگی شما با اینکه عاشق آنها هستید، زمانی که در لباس، فرش، اثاثیه و مبلمان پیدا می‌شوند می‌توانند آزاردهنده باشند. هرچند این بدان معنا نیست که شما دیگر نمی‌توانید از حیوانات موردعلاقه‌ی خود نگهداری کنید. اگر نحوه جمع کردن مو از روی فرش را بدانید، با چنین احساسات ناخوشایندی کمتر روبه‌رو خواهید شد.مقاله‌ی زیر اطلاعاتی درباره جمع و پاک کردن موی حیوانات خانگی از روی فرش و لباس و مبل و دیگر وسایل خانه ارائه می‌دهد.

 

ترفند های پاک کردن موی حیوانات خانگی

 

 

برای پاک کردن موی حیوانات خانگی از روی لوازم منزل همچون فرش و مبل روش های متنوعی وجود دارند که با توجه به سلیقه ی خود می توان یکی از این روش ها را انتخاب کرده و از آن برای انجام این کار استفاده نمایید.

 

1- استفاده از اب و نرم کننده

مخلوطی از آب و نرم کننده لباس تهیه کرده و محلول را روی سطح مبل اسپری کنید و سپس با دستمال پاک کنید. برای اینکه موی بدن حیوانات خانگی را از روی وسایل چوبی پاک کنید، از دستمال نرم و پولیش مخصوص خود چوب یا اسپری ضد الکتریسیته استفاده کنید. این محلول الکتریسیته موجود را از بین می برد و با این کار موها راحت تر تمیز شده و به سطوح نمی چسبند.

 

2- استفاده از تی های شیشه شو

 

 

به سراغ تی‌های شیشه‌شوی بروید: همان تی‌هایی که برای پاک‌کردن شیشه ماشین و پنجره‌های منزل و… استفاده می‌کنید. کافی است لبهٔ پلاستیکی و خشک تی را روی سطح فرش بکشید تا موهای ظریف را از سطح فرش جمع کند. پوشیدن دستکش پلاستیکی و تلاش برای جمع کردن مو از روی فرش با آن هم می‌تواند به جمع‌کردن موها کمک کند. البته بهتر است دستکش هر دو دست را بپوشید و با کشیدن دست‌ها روی فرش، آن را پاک کنید.

برای پاک کردن موی حیوانات خانگی از سطوح سخت مانند لمینیت، سنگ و دیگر سطوح خالی از فرش و قالی، از تی خشک میکروفایبر یا ضد الکتریسیته استفاده کنید. اگر روی کفپوش خانه هم از جاروبرقی بکشید، ممکن است موها در نقاط مختلف و خصوصا گوشه های خانه جمع شوند.

 

3- استفاده از برس های پلاستیکی

 

پاک کردن موی حیوانات خانگی

 

از برس‌های پلاستیکی هم استفاده کنید. این وسایل به‌خوبی می‌توانند موهای گره‌خورده و تنیده‌شده به جان فرش را از لابه‌لای بافت‌های آن خارج کنند. اگر حوصلهٔ استفاده از جاروبرقی را ندارید یا اصلا به این وسیله دسترسی ندارید، برس‌ها ناجی شما خواهند بود. برس‌های همه‌کاره برای پاک‌سازی کف‌پوش‌های مختلف دیگر هم کمک‌تان خواهند کرد.

 

4- به سراغ نوار چسب بروید

این بار با استفاده از نوار چسب به سراغ مو و پرزهای روی مبلمان بروید. تکه ای از نوارچسب را بریده و با دو دست خود دو طرف آن را بگیرید. چسب را روی پارچه مبل چسبانده و سریع بکنید. این کار را تکرار کنید تا موها به آن بچسبد. زمانی که حس کردید سطح نوار چسب از مو پر شده و یا حالت چسبندگی آن از بین رفته است، به سراغ تکه دیگری از نوار چسب بروید. البته در مورد این روش باید گفت که به دلیل اینکه سطح مقطع نوار کم است، بهتر است برای سطوح کوچک از آن استفاده کنید.

 

5- استفاده از چسب نواری

کافی است تکه‌ای چسب پهن را دور انگشت‌های دست بپیچید و با آن اقدام به جمع‌کردن موها کنید. دیگر نیاز به توضیح نیست که سطح چسبناک نوار چسب باید به‌سمت بیرون باشد؛ یعنی با آن روی فرش بکشید تا موها جمع شوند و به آن بچسبند.

این کار برای سطوح کوچک قابل‌اجراست. اگر قرار باشد از نوارچسب‌های پهن برای پاک‌سازی موهای فرشی بزرگ استفاده کنید، باید به‌سراغ روش‌های دیگری بروید. مثلا نوارچسب را دور یک رولر رنگ‌کاری بچسبانید. رولرهای رنگ‌کاری همان غلتک‌هایی هستند که برای رنگ‌کردن دیوار استفاده می‌شوند. استفاده از غلتک‌های دسته‌بلند، کارتان را ساده می‌کند.

 

6- جمع کردن موی حیوانات با استفاده از یک بادکنک

 

بادکنک

 

در دروس مدرسه خود روش هایی برای ایجاد الکتریسیته وجود داشت که به ما می آموخت چطور می توان مو یا تکه های کاغذ را جذب کرد. یکی از این روش ها استفاده از بادکنک بود. یک بادکنک را باد کرده و آن را روی سطح لباس یا روی سر خود بمالید. حال این بادکنک حاوی الکتریسیته است و می تواند موهای اضافی روی سطوح را به خود جذب کند.

 

7- تمیز کردن سطح لباس از موی حیوانات با اسپری

روش دیگر برای پاک کردن موی حیوانات خانگی از روی فرش ماشینی، خرید و استفاده از اسپری های آنتی استاتیک می باشد که الکتریسیته ساکن را خنثی می کند. روش استفاده از این اسپری، بسیار راحت و آسان می باشد. شما مقداری از این اسپری را بر روی فرش، موکت و یا مبلمان اسپری کنید. این عمل سبب می شود که موها و یا پرز های حیوانات بر روی سطوح نچسبد. بنابراین زدودن و پاک کردن موی حیوانات خانگی، بسیار آسان و راحت می شود.

 

8- استفاده از پارچه های نخی برای وسایل

استفاده از پارچه های نخی میتواند در این امر به شما کمک کند و مناسب باشد. بیشتر اثاثیه و مبلمان منزل دارای روکش پارچه ای می باشند. اگر از روکش های نخی و مناسبی که پرز و موهای حیوانات به آن ها نمی چسبد، استفاده کنید، جمع کردن موی حیوانات ریخته شده، بسیار راحت و آسان می شود. پارچه های مخملی، پشمی، جیر، موهای حیوانات را به خود جذب می کنند. از این رو حذف و یا از بین بردن آن ها بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد.

 

9- جاروبرقی موی حیوانات

 

استفاده از جارو برقی برای پاک کردن موی حیوانات خانگی

برای تمیز کردن فرش، ساده ترین روش استفاده از جاروبرقی است. در حین جاروبرقی کشیدن، قسمت های مشکوک را دوبار و در جهات مختلف جارو کنید. در زمان خرید جاروبرقی از فروشنده بخواهید که مدلی را به شما معرفی کند تا قدرت مکش موی حیوانات خانگی را هم داشته باشد. جارو شارژی هم برای مبلمان کاربرد دارد.

 

نکته ای در رابطه با جلوگیری از ریزش موی حیوانات خانگی

تمامی حیواناتی که از موی زیادی برخوردار می باشند دچار ریزش مو می شوند بنابراین برای اینکه از ریختن مو های حیوانات خانگی بکاهید روزانه به صورت یک مرتبه موهای آن ها را شانه کنید چرا که این کار سبب تقویت پیاز موی آن ها می شود ، علاوه بر شانه کردن سعی کنید حیوان را به حمام برده و آن را شست و شو دهید زیرا این کار هم سبب تقویت پیاز موی آن ها شده و هم موهای اضافی و گره خورده از بدنش جدا می شوند.