انواع نخ فرش ماشینی
انواع نخ فرش ماشینی و تأثیر آن ها در کیفیت و ماندگاری فرش
زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع نخ فرش ماشینی

فرش ماشینی یکی از پرکاربردترین صنایع دستی ایرانی است که در این سال­ های اخیر با سرعتی چشمگیر در حال پیشرفت و به روز شدن می­ باشد. امروزه اگر وارد یک فروشگاه فرش شوید، انواع بسیار گوناگونی از فرش ماشینی را می ­بینید که برخی از آن­ها از لحاظ طرح و رنگ و بافت، دست کم از فرش دستباف اصیل و کلاسیک ندارند. نوع نخ فرش ماشینی تأثیر بسزایی بر زیبایی و کیفیت آن می­گذارد. از این رو برای تشخیص یک فرش خوب و باارزش از یک فرش ماشینی معمولی باید درباره الیاف و نخ ­های مورد استفاده در آن بیشتر بدانیم.

تار و پود و خاب فرش ماشینی

انواع نخ فرش ماشینی

وقتی درباره نخ فرش ماشینی صحبت می ­کنیم باید به سه نوع نخ تار، پود و خاب اشاره کنیم. هر کدام از این نخ ­ها در بافت فرش نقش و کاربردی مخصوص به خود دارد.

نخ تار، به آن دسته از نخ فرش گفته می­ شود که در جهت طول آن قرار می ­گیرد و عموماً از جنس پلی ­استر یا پنبه است. اگر می­ خواهید درباره دوام و ماندگاری یک فرش ماشینی بیشتر بدانید باید نخ تار را (که نخ چله نیز نامیده می­ شود)، بررسی کنید.

نخ پود، یکی دیگر از انواع نخ فرش ماشینی، نخ پود است. این نخ در جهت افقی و در عرض فرش، به کمک شانه روی تار بافته می­ شود. نخ پود که ممکن است از جنس پلی ­استر، پنبه یا جوت باشد، در واقع نگهدارنده و محکم کننده نخ خاب است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.وقتی درباره نخ فرش ماشینی صحبت می­کنیم باید به سه نوع نخ تار، پود و خاب اشاره کنیم. هر کدام از این نخ­ها در بافت فرش نقش و کاربردی مخصوص به خود دارد.

آن­چه به عنوان طرح و نقش در فرش می­ بینید، نخ خاب یا ریشه فرش است. این نخ می ­تواند از جنس الیاف اکریلیک، پلی ­استر و پلی ­پروپیلن باشد. تأثیر جنس این نوع از نخ فرش در کیفیت فرش ماشینی بسیار زیاد است. اگر فرشی بر اثر پا خوردن زود از بین برود، پرز بدهد و … احتمالاً نخ خاب آن باکیفیت نبوده است. امروزه بهترین فرش­های ماشینی از نخ خاب اکریلیک هیت ست بافته می­ شوند و اگر از فروشنده درباره بهترین نخ فرش ماشینی سؤال کنید احتمالاً همین جنس نخ را به شما معرفی می­ کند.

نخ فرش ماشینی

خاصیت انتی باکتریال نخ

در طی تحقیقات صنعتی که انجام داده اند توانسته اند با استفاده از نانو، نخ و ذراتی با خاصیت ضد باکتری تولید کنند . این نخ ها در بافت فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند و در مکان های پر رفت و آمد دچار بو گرفتگی نمیشوند که تنها دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری می باشد

این مسئله اهمیت و ضرورت فرش آنتی باکتریال را مشخص می کند 

مقایسه نخ فرش اکریلیک و پلی استر

اگر بخواهیم فرش آکریلیک را با فرش پلی استر از نظر دوام و طول عمر مقایسه کنیم باید بدانید قالی آکریلیک طول عمر و دوام بسیار بالا تری نسبت به پلی استر دارد حتی این فرش ها می توانند تا ۳۰۰ سال استفاده بشوند اما قالی پلی استر بعد از مدتی از نرمی و لطافت آن بسیار کاسته می شود و جنس خود را از دست می دهد.

مقایسه ی نخ  اکریلیک از نظر پا خوردگی

از نظر پا خوردگی و آب رفتگی نیز فرش آکریلیک را می توان بسیار بهتر از پلی استر دانست قالی آکریلیک بعد از مدت طولانی که پاخورده می شود به نسبت بسیار کم کوتاه می شود که قابل مشاهده نیست اما فرش پلی استر این موضوع  قابل مشاده است که فرش کوتاه تر شده و پهنای فرش تیز کوتاه تر می شود.

مقایسه نخ فرش اکرلیک با فرش پلی استر از نظر شست و شو

هنگامی که فرش پلی استر را می شوید هیچ گونه تغییری در ظاهر قالی احساس نمی کنید  ولی قالی پلی استر با شستشو رنگ باخته و از زیبایی آن کاسته می شود.