جلوگیری از سر خوردن فرش
جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک و پارکت + فیلم
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سر خوردن فرش روی سرامیک

جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک اهمیت زیادی در حفظ سلامت کودکان و سالمندان دارد چرا که اگر نسبت به آن بی توجهی شود ممکن است برای تمام افراد و به خصوص قشر مذکور موجب وارد آمدن آسیب های جدی و جبران ناپذیر گردد.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرش های خود را با دقت و ظرافت روی زمین گذاشته باشید، اما هر بار که روی این فرش قدم می گذارید حرکت می کند یا جمع می شود.

یا حتی وقتی زمین می نشینید و استراحت می کنید، فرش روی زمین می لغزد و نمی توانید به راحتی استراحت کنید. در ادامه این مقاله با علل و سپس روش های جلوگیری از سر خوردن فرش آشنا خواهید شد.

علت سر خوردن فرش چیست؟

لیز خوردن فرش

لیز خوردن فرش مشکلی است که افراد زیادی درگیر آن هستند . ممکن است فکر کنید که ضخامت فرش مانع از سر خوردن آن شود اما با این وجود باز هم فرش سر می خورد.

  1. یکی از دلایلی که باعث می شود فرش لیز بخورد، دور دوزی نشدن فرش است. برای جلوگیری از سر خوردن فرش اغلب موقع آهار زدن، به دور لبه های فرش نوارهای چرمی می دوزند که کمک می کند فرش بر روی زمین سر نخورد.
  2. جنس نخ فرش نیز از دلایل دیگر سر خوردن فرش است. بهترین جنس نخ فرش، نخ اکرلیک است. اما اگر جنس نخ فرش شما اکرلیک نیست نگران نباشید. با استفاده از روش هایی که در ادامه گفته می شود می توانید از لیز خوردن فرش جلوگیری کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از لیز خوردن فرش

راه هایی برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی زمین وجود دارد. این روش ها به جلوگیری از آسیب هایی که در اثر لغزش روی فرش ایجاد می شود، کمک می کند. برخی از این روشها عبارتند از:

  1. ترمز فرش یا همان چسب ترمز
  2. لایه های مخصوص
  3. پد لغزش
  4. استفاده از چسب حرارتی
  5. قرار دادن اجسام سنگین روی فرش

استفاده از ترمز فرش برای جلوگیری از لیز خوردن

اولین و پرکاربردترین راهکار برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک ، استفاده از ترمز فرش است که به نام چسب ترمز نیز شناخته می شود. ترمز فرش محصولی از جنس لاستیک است که هیچ گونه آسیبی به فرش وارد نمی کند و پس از چند بار شستشو نیز عملکرد خود را در جلوگیری از سر خوردن فرش به درستی انجام می دهد.

به خصوص در مورد فرش پله ها استفاده از ترمز فرش در کنار بست های مخصوص می تواند بهترین راهکار در جهت جلوگیری از سر خوردن فرش پله ها باشد.

برخی از خانم ها در مورد استفاده از ترمز فرش، نگران چسبیدن آثار آن به فرش و سرامیک هستند، بایستی توجه داشته باشید که ترمز فرش هیچ اثری بر روی فرش یا سرامیک باقی نمی گذارد. این روش مناسب افرادی است که زود به زود اقدام به شستن فرش ها می کنند.

در حالت کلی استفاده از ترمز فرش در کنار عملکرد بسیار خوب آن از نظر اقتصادی نیز بهتر است.

مزایای ترمز فرش:

  1. قیمت مقرون‌به‌صرفه
  2. آسیب نزدن به فرش
  3. قابل شستشو بودن
  4. طول عمر بالا
  5. بدون گذاشتن اثری بر روی سرامیک

روش‌ نصب ترمز فرش

برای اینکه فرشتان اصلا لیز نخورد می‌توانید چسب ترمز را در چهارگوشه فرش نصب کنید. یکی از ویژگی‌های خوبی که ترمز فرش دارد این است که بر روی سرامیک یا فرش هیچ اثری باقی نمی‌گذارد، همچنین می‌توانید بارها آن را بشویید و استفاده کنید.

پد لغزش

جلوگیری از سر خوردن فرشپدها یا لایه‌های ضد لغزش، روشی دیگر برای جلوگیری از سر خوردن فرش‌های ماشینی بر روی سرامیک می‌باشد. پدها لایه‌هایی اسفنجی شکل می‌باشند که در ابعاد فرش برش داده می‌شود و در زیر فرش قرار می‌گیرد و از سر خوردن فرش جلوگیری می‌کند. این لایه‌ها بیشتر برای فرش‌های سایز کوچک و پادری و قالیچه‌ها کاربرد دارند و برای فرش‌های پذیرایی و اتاق نشیمن که دارای سایز بزرگ می‌باشند، مناسب و مقرون‌به‌صرفه نیستند.

توجه کنید که هنگام تهیه لایه‌های ضد لغزش فرش، ابعاد و سایز آن حتماً کوچک‌تر از ابعاد فرش باشد.

بنابراین در هنگام خرید حتما پد موردنظر را براساس نوع سنگ کف زمین انتخاب کنید. به طور مثال اگر کف خانه شما از سنگ یا سرامیک است، بهتر است پد را از جنس فومی یا لاستیکی خریداری کنید تا از سر خوردن فرش جلوگیری شود.

طرز استفاده از پد لغزش

1. قالی یا قالیچه را از پشت روی زمین پهن کرده و سپس پدها را روی آن قرار دهید.

2. پد را روی قالی یا قالیچه پهن کرده و در صورت نیاز نشانه گذاری کنید.

3. یکی از گوشه‌های پد فرش را نزدیک گوشه قالیچه به فاصله 3 سانتی متر از لبه‌های آن ثابت نگهدارید.

مزیت‌های پد لغزش

  • از کشیدگی تار و پود فرش جلوگیری می‌کند.
  • افزایش طول عمر و کیفیت فرش
  • مانع پارگی و فرسودگی فرش می‌شود.

استفاده از چسب های حرارتی

می توانید برای جلوگیری از سر خوردن فرش، از چسب های حرارتی استفاده کنید. در این روش تنها کافی است دور تا دور   فرش ماشینی را چسب حرارتی بریزید و صبر کنید تا چسب خشک شود. سپس فرش را پهن کنید.

 

 

به خاطر داشته باشید این روش را برای فرش هایی که بافت آنها پلی استر و یا ابریشم مصنوعی است به هیچ عنوان استفاده نکنید تا آسیبی به بافت فرشتان نرسد.

قرار دادن اجسام سنگین روی فرش

قرار دادن اجسام سنگین برای سر خوردن فرش این ترفند خیلی کار راه انداز است. لبه های فرش را زیر پایه مبل ها قرار دهید. اگر فرش اتاق پذیرایی اندازه مناسبی دارد می توانید از میز پذیرایی برای ثابت ماندن فرش استفاده کنید. جلو مبلی ها و هر وسیله سنگین دیگری برای این کار مناسب است.

لایه‌های مخصوص سرخوردن

قرار دادن وسایل سنگین روی فرش‌های کوچک، راهکار مناسبی نیست. روش دیگری که می‌توان برای جلوگیری از سر خوردن فرش استفاده نمود، لایه‌های مخصوصی که در زیر فرش جاساز می‌شوند. برای چنین کاری می‌توانید از آسترهای اسفنج شکل یا شبکه‌های توری و لطیف  PVC استفاده نمایید. دقت کنید که در هنگام خرید آستر، باید ابعاد و اندازه آن از ابعاد فرش کوچکتر باشد. این لایه‌ها برای فضاهایی مثل سالن مناسب نمی‌باشد و اصولا برای محیط‌هایی مانند آشپزخانه یا سرویس بهداشتی و… استفاده می‌شود.