فرش ماشینی ایرانی، نماد صنایع دستی ارزشمند ایران در تمام جهان
فرش ماشینی ایرانی، نماد صنایع دستی ارزشمند ایران در تمام جهان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرش ماشینی ایرانی، نماد صنایع دستی ارزشمند

فرش ماشینی ایرانی، شناخته شده­ ترین صنایع دستی ایران است که سهم بسیار مهمی در صادرات غیرنفتی کشور ما دارد. فرش ماشینی با تراکم و شانه ­های متفاوت و با طرح­هایی بسیار متنوع، از نقوش سنتی گرفته تا نقش ­های جدید و فانتزی، به بازار عرضه می ­شود و توانسته است توجه همه ایرانیان با سلایق گوناگون را به خود جلب نماید.

فرش از سال­ ها پیش، مهم­ترین صنایع دستی ایرانی بوده است که در سایر کشورهای جهان نیز، ارزش و اعتبار بسیاری دارد. هر چند سال­ها پیش تنها فرش­ های دستباف در بازار موجود بودند اما امروزه حتی فرش ماشینی ایرانی نیز، ارزشی بسیار دارد و نماینده فرهنگ ایران و ایرانی در جهان محسوب می­شود.

خوب است بدانید بعد از صادرات نفت، فرش ماشینی یکی از مهم­ترین کالاهای صادراتی به شمار می­رود که سهم بزرگی از صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است.

فرش ماشینی ایرانی، عضو جدایی ناپذیر خانه­ های ایرانی

فرش ماشینی ایرانی متأسفانه این روزها بسیاری از افراد، توانایی مالی خرید فرش دستباف را ندارند ولی تقریباً در تمام خانه­ ها، فرش ماشینی پیدا می­شود.حتی با وجود مدرن­تر شدن سبک زندگی، فرش، این صنایع دستی اصیل، توانسته است خود را با تمام سبک­ های زندگی جدید وفق دهد. با وجود این که پیشینه فرش ایرانی به ۲۵۰۰ سال پیش می­رسد، به نظر می­رسد هیچگاه قرار نیست کهنه یا از مد افتاده شود.

فرش ماشینی را بیشتر بشناسید

جدا از ارزش فرهنگی و ویژگی­ های هنری فرش ماشینی ایرانی، بهتر است کمی اطلاعات علمی ­تر نیز درباره آن کسب کنیم.

فرش ماشینی در ایران با الیاف مختلف ابریشم، پنبه، پلی ­پروپیلن، اکریلیک و … بافته می­شود که هر کدام ویژگی ­های منحصر به فرد خود را دارند. البته این روزها فرش­های اکریلیک طرفداران زیادی پیدا کرده ­اند. همچنین فرش ماشینی از لحاظ بافت، متفاوت است و کیفیت آن با خصیصه­ هایی با عنوان تراکم و شانه مشخص می­شود. فرش­ های ماشینی با تراکم و شانه بالا، ارزش بیشتری دارند و در نتیجه گران­ تر هستند. جالب است بدانید فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه به اسم فرش دستباف گونه شناخته می­شود زیرا ظرافت بافت و طرح آن به فرش­های دستباف بسیار شبیه است.

فرش ماشینی ایرانی نماد اصالتحال نوبت به طرح و نقش فرش ایرانی می­رسد. می­توان ادعا کرد، فرش ماشینی این روزها در قالب هیچ نوع خاصی از طرح­های مختلف محدود نمی ­شود. انواع طرح­های سنتی و اصیل و همچنین طرح­های کاملاً مدرن، بازار امروز فرش ماشینی را تشکیل می ­دهند. از لچک و ترنج گرفته تا منظره شکارگاه و یا اشکال مختلف هندسی، همه در فرش­ های جدید دیده می­شوند.

شناخت فرش ایرانی در چند سطر ممکن نیست اما با استفاده از همین اطلاعات محدود و با کمک گرفتن از کارشناسان می­توانید دید درستی از فرش ماشینی ایرانی به دست آورید و در هنگام خرید بهترین تصمیم را بگیرید.