فرش ماشینی مشهد
فرش ماشینی مشهد، نماد اصالت و زیبایی در میان صنایع دستی ایرانی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

فرش ماشینی مشهد

فرش ماشینی مشهد از جمله فرش­ های زیبا و باکیفیت ایرانی به شمار می­ رود که در میان عموم مردم از شهرت خوبی برخوردار است. فرش مشهد در شانه و تراکم متنوع و با الیاف گوناگون بافته می­شود که در این بازار بزرگ و شلوغ فرش ایران، جواب گوی خریدارانی با سلایق و بودجه­ های متفاوت است.

فرش، مهم ­ترین و معروف­ ترین، صنایع دستی ایران می­باشد که در تمام جهان به زیبایی مشهور است. این هنر ارزشمند در قدیم، تنها به صورت دستباف خلق می­شد اما امروزه کارخانه­ های ایرانی بسیاری در شهرهای مختلف مشغول به کار هستند که فرش ماشینی را در بهترین کیفیت و نقش ارائه می­کنند. فرش ماشینی مشهد، از جمله فرش­ های پرطرفدار ایرانی است که به واسطه سابقه درخشان در کیفیت و طرح، جایگاه ویژه­ای در بازار فرش ایران پیدا کرده است. مجموعه­ های بسیاری در مشهد در زمینه تولید فرش ماشینی فعالیت دارند و منظور از فرش مشهد، تنها یک برند خاص نیست.

با وجود اینکه برخی فرش ماشینی مشهد و فرش کاشان را در رقابت با هم می­ بینند، حقیقت این است که نمی­توان به راحتی فرشی را از دیگری برتر یا بدتر دانست. زیرا فرش­های ماشینی در کیفیت و نقش بسیار متنوع هستند و در کیفیت­ها و نقش­ه ای گوناگون بافته می­شوند.

برای خرید فرش مشهد به چه عواملی باید توجه داشت؟

فرش ماشینی مشهد چیست به طور کلی فرش­های ماشینی در دو زمینه با هم تفاوت دارند:

تراکم و شانه: مشخص است که هر چه تراکم و شانه فرش مشهد یا هر فرش ماشینی دیگری بیشتر باشد، آن فرش ارزشمندتر و در نتیجه گران­تر است. تعداد شانه بالا به ظرافت بیشتر در بافت و تراکم بالا به کیفیت مرغوب­تر منجر می­گردد. بهترین فرش­های ماشینی را می­توان فرش­های ۱۲۰۰شانه و ۱۵۰۰ شانه دانست که در ظاهر شباهت زیادی به فرش دستباف دارند. که البته با بالاتر رفتن تراکم اینگونه فرش ها خاب فرش کاهش پیدا کرده است.

الیاف: خوب است بدانیم الیاف فرش ماشینی ممکن است از جنس پلی ­استر، پلی­ پروپیلن، ابریشم، اکریلیک و … باشند. به طور کلی هر یک از این مواد نقاط مثبت و منفی مختلفی دارند اما همه به حد کافی باکیفیت و مرغوب هستند. با این حال گفته می­شود فرش­ هایی که از نخ اکریلیک بافته می­شوند، دوام بالاتری دارند.

اگر برای مصرف خاصی قصد خرید فرش ماشینی مشهد را دارید یا بودجه شما محدود است، بهتر است برای انتخاب فرش ماشینی مناسب با الیاف عالی، حتماً از کمک کارشناسان این حوزه استفاده کنید.