فرش ماشینی چند شانه خوب است ؟
برای خریدی مطمئن و بادوام ، فرش ماشینی چند شانه خوب است ؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه

فرش کالای با ارزش و گران قیمتی است به همین خاطر در هنگام خرید باید دقت زیادی به جزییات آن داشت چراکه تا چندین سال یکی از مهم‌ترین کالاهای دکوراتیو منزل شما به حساب می‌آید و به‌سادگی قابل تعویض نیست و تاثیر زیادی بر زیبایی منزل شما دارد. معمولا در هنگام خرید فرش ماشینی به نکات زیادی از جمله نوع فرش (دستی و ماشینی)، برند فرش، تراکم و تعداد شانه‌های فرش توجه می‌شود که در این مطلب همه نکات لازم در مورد تراکم و تعداد شانه‌های فرش را بررسی می‌شود و در انتها بهترین نوع فرش(از لحاظ تعداد شانه) را معرفی شده است. 

فرش ماشینی چند شانه خوب است ؟

معمولا خانواده‌ها براساس بودجه‌ای که در نظر دارند به سراغ انتخاب فرش می‌روند. این روزها فرش کلاسیک ماشینی سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند چرا که فرش‌های دستباف قیمت بسیار زیادی دارند و خرید آن برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست. اگر در فکر خرید فرش ماشینی هستید بدون شک یکی از اولین سؤالاتی که برای شما مطرح می­ شود این است که بهترین فرش ماشینی چند شانه است ؟ با وجود فرش ­هایی در بازار که در شانه­ و تراکم ­های مختلف عرضه می­ شوند، طبیعی است هنگام خرید کمی سردرگم شوید. ولی اگر از چگونگی تأثیر تعداد شانه فرش در کیفیت و ماندگاری آن مطلع باشید می­ توانید به راحتی فرشی را انتخاب کنید که متناسب با مصرف و بودجه شما باشد.

شانه و تراکم در فرش به چه معنا است؟

برای پاسخ به سؤال همیشگی فرش ماشینی چند شانه خوب است، ابتدا باید بدانیم شانه و تراکم فرش چگونه تعریف می ­شود. شانه به معنای تعداد گره یا ریشه­ های موجود در هر متر از عرض فرش و تراکم به معنای تعداد گره­ ها در واحد طول فرش ماشینی است. (پس با این تعریف یک فرش با تراکم ۲۵۵۰، دارای ۲۵۵۰ گره در هر مترمربع از طول فرش است و یک فرش ۷۰۰ شانه در هر مترمربع از عرض، ۷۰۰ گره در خود جای داده است.) به همین راحتی می­توان تصوری ساده از شانه و تراکم داشت. البته هنگام خرید فرش، بیشتر از تعداد شانه آن صحبت می­شود. ولی بدیهی است که هر چه شانه بالاتر باشد تراکم نیز بالا می­رود. حال برای نزدیک شدن به جواب پرسش فرش چند صد شانه خوب است، نقش شانه و تراکم را در فرش ماشینی توضیح خواهیم داد.

 فرش ماشینی چند شانه خوب است ؟

در تعریفی ساده می­توان گفت هر چقدر شانه و تراکم فرش ماشینی بالاتر باشد، فرش مستحکم­تر و ماندگارتر است و ریز بافت تر میشود و جلوه زیبا تری میدهد. البته فرش­ های با شانه ­های کمتر، خاب بلند تری دارد و لطیف ­تر هستند اما دوام کمتری نیز دارند. همچنین تأثیر دیگر تراکم و شانه بر ظرافت طرح و نقش فرش است. هر چه تعداد گره­ ها در عرش و طول فرش ماشینی بالاتر باشد، فرش ظریف ­تر بافته می­شود. مثلا برای اتاق خواب کودک کار چندان صحیحی نیست چرا که رفت‌وآمدی زیادی در اتاق کودک صورت نمی‌گیرد اما اگر برای سالن پذیرایی منزل‌تان به‌دنبال خرید یک فرش مناسب هستید بهتر است یک فرش با شانه و تراکم مناسب بخرید تا خیال‌تان از بابت کیفیت و دوام آن جمع باشد. همچنین به علت اینکه هرچه شانه و تراکم بیشتر میشود، ضخامت فرش نیز کمتر میشود، فرش های با شانه و تراکم بالاتر نازک تر میشوند و مناسب منازل و مکان هایی میباشد که نشست و برخاست بیشتر روی مبلمان و صندلی میباشد. چرا که فرش نازک نرمی کم تری دارد و برای نشستن روی آن نرمی لازم را ندارد. حال می­ توانید راحت­ تر جواب سؤال مهم فرش ماشینی چند شانه خوبه را پیدا کنید.

برای خریدی باکیفیت، مقرون به صرفه و در عین حال زیبا، فرش چند شانه خوب است؟

با بالا رفتن عدد شانه فرش، قیمت آن نیز بالا می­رود ولی اگر می­خواهید فرشی همیشگی بخرید پیشنهاد می­شود به سراغ فرش­های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه بروید.ناگفته نماند، فرش­های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه به عنوان فرش ماشینی طرح دستباف معروف­ اند زیرا در ظرافت و زیبایی دست کمی از فرش دستباف ندارند. اگر به فرش دستباف علاقه دارید اما بودجه شما کافی نیست، می­توانید به سراغ خرید فرش ماشینی ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه بروید. اما در مرحله اول کیفیت الیاف به‌کار رفته در فرش تاثیر مستقیمی روی کیفیت و دوام فرش دارد به همین خاطر بهتر است در موقع خرید دقت زیادی روی کیفیت و نوع الیاف به‌کار رفته در فرش داشته باشید. بهترین نوع نخ استفاده شده در فرش ماشینی نخ صددرصد الکرولیک هیت ست شده است که از استحکام و زیبایی و دوام بالایی نیز برخوردار است.

با در نظر گرفتن این نکات ساده می ­توانید به راحتی پاسخ اختصاصی خود را برای سؤال فرش ماشینی چند شانه خوب است؟ بیابید.