فرش ماشینی کاشان چیست
فرش ماشینی چیست؟ همه آن چه در مورد فرش های ماشینی باید بدانید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

فرش ماشینی چیست ؟

فرش را می­توان تاریخچه مشترک تمام ایرانیان دانست. این صنایع دستی ارزشمند از سال­ها پیش مهمان خانه­ های مردم ایران بوده است و این روزها یکی از مهم­ترین کالاهای صادراتی ایرانی نیز به شمار می­رود. اما تفاوتی که فرش­ های امروز با فرش­ های قدیمی دارد، صنعتی بودن آن است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، به تدریج فرش­ هایی به بازار آمدند که آسان­تر از فرش­ های دستباف و با قیمتی پایین­ تر تولید می­ شدند. این جا بود که سؤال ” فرش ماشینی چیست ؟ ” برای مردم ایران مطرح شد.

در ابتدا شاید کسی گمان نمی­ کرد این نوع از فرش ­ها بتوانند با فرش ­های دستباف رقابت کنند اما با توجه به بالا بودن قیمت فرش دستباف و همچنین به علت تنوع بسیار زیاد فرش­ های ماشینی در طرح و رنگ و کیفیت، بسیاری از افراد به سمت این فرش ­ها تمایل بیشتری پیدا کردند. به طوری که امروزه فرش ماشینی یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی به شمار می­رود.

جنس الیاف به کار رفته در فرش ماشینی چیست؟

فرش­های ماشینی امروزی با الیافی گوناگون و با کیفیت­های مختلف تولید می­شوند. از جمله مهم­ترین الیاف به کار رفته در این فرش­ها می­توان به نخ­ های پلی­ استر یا ابریشم مصنوعی، پلی­ پروپیلن و الیاف اکریلیک اشاره کرد. در این بین به نظر می­رسد فرش­های بافته شده از الیاف اکریلیک هیت ست شده، از دوام بالاتری برخوردار هستند و میزان پرز دهی کمتری نیز دارند. به همین علت در سال­های اخیر این نوع از فرش ­ها محبوب­تر بوده­ اند.

معنای شانه و تراکم در فرش ماشینی

فرش ماشینی کاشان

برای این که پاسخی جامع به سؤال “فرش ماشینی چیست؟” داده باشیم، باید درباره تراکم فرش ماشینی نیز صحبت کنیم. به زبانی ساده، تراکم عرضی و طولی فرش یعنی تعداد گره­ های به کار رفته در واحد عرض و طول فرش ماشینی. بدیهی است هر چه تعداد این گره­ها بیشتر شود، فرش ارزش بیشتری پیدا می­کند. فرش­های با تراکم بالا مانند ۱۲۰۰ شانه، بافتی بسیار ظریف و زیبا دارند که همین امر باعث بالا رفتن قیمت آن­ها نیز می­شود.

تا اینجا درباره کیفیت و بافت فرش ماشینی صحبت کردیم اما اگر می­خواهید بدانید انواع فرش ماشینی چیست، پیشنهاد می­کنیم سری به فروشگاه­ های اینترنتی بزنید.به طور کلی این روزها فرش ماشینی با وجود تنوع بالا و قیمت مناسبی که دارد، می تواند بهترین گزینه برای زیباسازی منزل شما باشد.

این مقاله رو مطالعه کنید :

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 طرح های فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی تنوع بی‌نظیری در طرح‌های کلاسیک ، مدرن و فانتزی دارند. تقریبا انواع طرح فرش ایرانی از جمله خشتی ، افشان، بته جقه، درختی، شکارگاه، گل فرنگ، گلدانی، ماهی درهم، محرابی و… را می‌توان در فرش‌های ماشینی یافت.
اگر محدودیتی در میزان بودجه ندارید فرش ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ شانه انتخاب کنید. این فرش‌ها تراکم بالایی دارند، از این رو شباهت بیشتری به فرش‌های دستبافت دارند و طرح و نقشه فرش را زیباتر نمایان می‌‌کنند.

مزایا و معایب فرش گل برجسته
اگر تصمیم دارید فرش نسبتا خوبی با قیمت مناسب خریداری کنید بهتر است از میان طرح‌های مختلف فرش ۱۲۰۰ شانه فرشی را انتخاب کنید. اما ممکن است به دنبال خرید فرش مناسب و ارزان‌قیمت برای منزل خود باشید، در این صورت فرش ۷۰۰ شانه هم نیاز شما را برطرف می‌کند. فرش‌های ۷۰۰ شانه به دلیل برخورداری از ضخامت زیاد، عمر مفید بیشتری دارند و برای مکان‌های پررفت‌وآمد گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

برای اتاق خواب به‌ویژه اتاق خواب کودکان می‌توانید انتخاب طرح‌های مدرن و فانتزی را در اولویت قرار دهید. این فرش‌ها در سایزهای مختلف در بازار وجود دارند و شما می‌توانید با توجه به دکوراسیون اتاق خواب فرشی با طرح و رنگ مورد نظر خود خریداری کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]