نخ فرش ماشینی کاشان
نخ پود فرش ماشینی چه نقشی در تولید و بافت فرش بر عهده دارد ؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نخ پود فرش ماشینی

فرشی که در منزل دارید و یا در ویترین فروشگاه می­­بینید، با آن نقش و رنگ حیرت انگیز و چشم نواز، طی مراحل گوناگون و با استفاده از مواد اولیه مختلفی بافته شده و در اختیار شما قرار داده شده است. ایرانیان که در هنر همیشه زبانزد بوده ­اند، در مورد فرش ایرانی، حجت را بر مردم سراسر جهان تمام کرده و خود را به عنوان صاحبان این صنایع دستی اصیل و مثال زدنی معرفی کرده ­اند. به همین دلیل امروز فرش ماشینی و فرش دستباف از جایگاهی ارزشمند در میان صنایع دستی کل جهان برخوردار هستند. در این مطلب می­خواهیم شما را با قسمتی از مواد اولیه ­ای که در تولید فرش به کار برده می­شود، یعنی نخ پود فرش ماشینی بیشتر آشنا کنیم.

نخ­ های به کار رفته در فرش ماشینی و وظیفه نخ پود

احتمالاً عبارت تار و پود را برای پارچه­ های یا سایر کالاهای مشابه بسیار شنیده ­اید. در حقیقت فرش نیز از تار و پودی خاص و مستحکم بافته شده است. اما علاوه بر آن نخ سومی به نام نخ خاب یا ریشه یا پرز نیز در تولید آن نقش دارد. هر کدام از این نخ­ ها وظیفه­ ای در فرش به عهده دارند. نخ تار، استحکام فرش را رقم می­زند و نخ خاب، به فرش نقش و رنگ و البته لطافت می­دهد. اما اینجا می­خواهیم از نخ پود فرش ماشینی صحبت کنیم.

نخ پود فرش به صورت افقی در میان نخ­ های تار قرار می­گیرد و به کمک شانه روی آن محکم می­شود. گره­ های خاب نیز روی پود قرار می­ گیرند. نخ پود ممکن است از جنس­ های مختلف پنبه، جوت یا پلی­ استر باشد. علاوه بر جنس، نخ پود فرش ماشینی قطرهای متفاوتی نیز دارد که اندازه آن باید متناسب با سایز سایر نخ ­های به کار رفته در فرش انتخاب شود. جالب است بدانید شدت کوبیدن شانه روی پود، بر میزان سفتی و استحکام فرش نیز تأثیر دارد، به صورتی که هر چه این شدت بالاتر باشد، فرش تخت­ تر می­شود و هر چه با قدرت کم­تری کوبیده شود، فرش راحت­ تر جمع یا لول می­شود.

ویژگی‌های فرش ماشینی اکریلیکی

نخ‌های مود استفاده در فرش ماشینی اکریلیکی عبارتند از:‏

–   نخ تار یا بوم فرش از جنس صد در صد پنبه می‌باشد.‏
–   نخ پود از جنس صد در صد کنف یا جوت باشد.‏
–  نخ پرز یا خاب از جنس صد در صد اکریلیک است.‏
–  نخ ریشه از جنس صد در صد پنبه است.‏
–   نخ دوخت (زیگزاگ) ریشه فرش از جنس اکریلیک به همراه نخ دوخت نایلنی است.‏
ثبات رنگ درجه تغییر و درجه لکه‌گذاری مواد رنگی در برابر عوامل مختلف طبیعی، شیمیایی و مکانیکی طبق جدول ویژگیهای فرش ماشینی پشمی می‌باشد.