نخ تار فرش ماشینی، اساس استحکام یک فرش ایرانی
نخ تار فرش ماشینی ، اساس استحکام یک فرش ایرانی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

نخ تار فرش ماشینی

فرش را می­توان اصیل­ ترین و ارزشمند ترین صنایع دستی ایرانی دانست که در تمام جهان، به زیبایی و ظرافت شهرت دارد. فرش ایرانی که نقش بسیار مهمی در صادرات غیرنفتی کشور نیز دارد، برای مردم دنیا نماد هنر و اصالت است و به عنوان کالایی ارزشمند به شمار می­رود. شاید پیچیدگی­ های تولید و بافت فرش است که آن را به اثری نفیس تبدیل می­کند. در این مطلب سعی داریم شما را با یکی از ارکان بافت فرش یعنی نخ تار فرش ماشینی و نقش و وظیفه آن در شکل دادن یک فرش اصیل ایرانی آشنا کنیم.

فرش ماشینی از سه نخ بافته می­شود

نخ تار فرش ماشینی، اساس استحکام یک فرش

برای بافت فرش از سه دسته نخ استفاده می­گردد که به آن­ها نخ تار، نخ پود و نخ خاب یا نخ پرز گفته می­شود. هر کدام از این نخ­ها نقشی در بافت فرش دارند. در اینجا می­خواهیم از نخ تار فرش ماشینی صحبت کنیم.

نخ تار فرش که به آن نخ چله نیز گفته می­شود در امتداد طول فرش قرار می­گیرد. به زبانی ساده و به طور مختصر می­توان نقش نخ تار را در فرش، ایجاد استحکام دانست. به این ترتیب فرش­هایی که از نخ تار با کیفیت بافته شده باشند، استحکام بیشتری نیز دارند. نخ پود روی نخ تار قرار می­گیرد.

جنس نخ تار فرش یا چله فرش چیست؟

نخ تار فرش ماشینی می­تواند جنس­ های گوناگون داشته باشد که رایج ­ترین آن­ها پنبه و پلی ­استر است. البته در مواردی نیز از ترکیب این دو استفاده می­شود. خوب است بدانید کیفیت ریسیدن نخ تار در استحکام فرش بسیار تأثیر گذار است و به همین دلیل علاوه بر پنبه از نخ پلی استر هم در نخ تار استفاده می شود. امروزه بیشتر فرش­های ماشینی مرغوب از نخ خاب اکریلیک بافته می­شوند که در این فرش­ها نخ تار همانطور که گفتیم از جنس پنبه یا پلی ­استر است. اما گاهی در فرش­های بافته شده از پلی ­پروپیلن و BCF، با هدف پایین آوردن قیمت تمام شده فرش، از همان نخ پرز یا خاب به عنوان نخ تار فرش ماشینی استفاده می­شود.